McDonald’s Nederland beleefde het afgelopen jaar een 'groeiversnelling', meldt het hamburgerconcern tevreden. In 2015 groeide de omzet van de Nederlandse McDonald's met 3,4% tot €673,8 miljoen. Zowel het aantal gastbezoeken (+1,8%) als de gemiddelde besteding per gast namen toe.

Manu Steijaert, algemeen directeur van McDonald's Nederland, schrijft de positieve ontwikkelingen toe aan de "focus op de kwaliteit van onze producten en beleving in de restaurants". McDonald's introduceerde in 2015 onder meer bediening aan tafel, het Pimp je Burger-concept, de luxe Maestro Burger, verruimde openingstijden in de ochtend en avond en de pilot met een Salad Bar en McCafé (in Hoorn). Die initiatieven zijn zodanig succesvol dat McDonald's ze verder gaat uitrollen; eind dit jaar moet bijvoorbeeld Pimp je Burger dat nu nog in 5 restaurants mogelijk is, in 150 restaurants beschikbaar zijn. Het bedienen aan tafel wordt uitgebreid van 20 naar 50 vestigingen en McDonald's gaat nog verder met het uitbreiden van het ontbijtmoment, dat nu al voor 3,2% van de omzet verantwoordelijk is.

"We weten onze gasten te verrassen en spelen op de juiste wijze in op veranderende gastbehoeften. Daar gaan we in 2016 volop mee verder", aldus Steijaert. Onderdeel van de kwaliteitsfocus van McDonald's is ook de lokale herkomst van producten. McDonald’s Nederland zal zich meer toespitsen op samenwerking met Nederlandse leveranciers. De runderen die we gebruiken voor onze burgers kwamen in 2015 voor bijna 14% uit Nederland en bijna 86% komt uit Duitsland. De aardappelen voor 37% uit Nederland of ons omringende landen. En zuivelproducten zelfs voor 92%. Dat maakt McDonald’s tot een echt Nederlands bedrijf. Dit jaar zijn we ook reeds 45 jaar in Nederland, meldt het persbericht.

McDonald's Nederland telt nu 246 restaurants waar 17.000 medewerkers wekelijks bijna 3 miljoen gasten 'op ieder moment van de dag een positief moment bezorgen'.
Bron: Het Financieele Dagblad - Luxe lokt meer klanten naar McDonald?s