Verkorten van de keten
Maaltijdboxen kunnen door kortere ketens, de consument verser vers bieden en zorgen voor een betere beloning voor de boer. Misschien is dát de reden voor de telers van de coöperaties Coforta (the Greenery) om óók in de maaltijdboxenmarkt mee te willen doen met hun Verse Oogst Box?
Op de website lezen we: De Verse Oogst Box is van de Nederlandse telers zelf. We stellen ‘m zelf voor je samen en sturen deze naar je op. Elke oogst komt dus direct van onze akkers en kassen, en dat maakt ’t allemaal even net wat verser. Gisteren geoogst, vandaag in huis!
Ook andere boergerichte initiatieven spelen de korte-keten-versheidstroef, zoals de BeeBox ('direct van de boer'), 't Verskratje van People's Farm ('uit eigen moestuin') of Kempen Vers ('vers van het land, zo op de keukentafel').
Als dat zo is, dan is een maaltijdbox hét nieuwe business model voor de Nederlandse boer. Wat wil je immers nog meer: kortere ketens, verser vers en een betere beloningen voor de boer?Verser?
'Gisteren geoogst, vandaag in huis'. Het klinkt te mooi om waar te zijn. Daarom nam ik de proef op de som. In de Verse Oogst Box van deze week zitten onder meer uien, knoflook, aardappelblokjes, Conferenceperen, Jonagoldappels, een mango en een Galiameloen. Dat zijn allemaal producten die toch echt al geruime tijd geleden geoogst en komen voor een deel van ver weg. Voor deze producten is de belofte onzin. Voor de rest van de inhoud van mijn box zou de claim - op de bezorgdag - wél op kunnen gaan.
Kan een box de belofte van versere (dan het reguliere aanbod) waar waarmaken?
'Helft naar de boer'
Ik waag dat te betwijfelen. Nagenoeg alle supermarktketens zijn inmiddels immers zo ingericht, dat ieder Nederlands supermarktfiliaal dagelijks (en niet alleen op box-bezorgdagen) even verse groente en fruit aangeleverd krijgt als een box-afnemer. Nota bene met als afzender… the Greenery.
Als we die claim met een flinke korrel zout moeten nemen, hoe zit het dan met de eveneens beloofde betere marges voor de boer? Uit een reactie van Greet Goverde bij het artikel van Kisteman valt op te maken dat BeeBox maar liefst 50% van zijn omzet naar hun boeren overmaakt. In de retail is dat beduidend minder.
Als dat zo is, dan is een maaltijdbox hét nieuwe business model voor de Nederlandse boer. Wat wil je immers nog meer: gemak, kortere ketens, verser vers en een betere beloning voor de boer?
Ik kom er van buitenaf niet achter of het echt waar is en vind het checken van die claim belangrijk. We willen immers niet belazerd worden. Zou Beebox het hier misschien zelfs eens voor willen rekenen? Greet Goverde vroeg om transparantie, dus kom maar op.
Fotocredits: verseoogstbox.nl
Dag Dick,
Ook jij bent natuurlijk van harte welkom bij ons:)
De prijs is natuurlijk sterk afhankelijk van het soort product, van onbewerkt naar bewerkt. Daarnaast bieden wij boeren en telers de mogelijkheid om incourante maten en klasse te vermarkten (ingewerkt en bewerkt). Voorts is het zo dat wij innovatieve producten met een mooi verhaal aan onze maaltijden toevoegen die je niet vaak zal zien in de supers. We zijn in alle opzichten een relevant kanaal aan het worden.
Nu biologisch zo'n groeimarkt is en de inkoopvolumes overal stijgen, zal er weer meer prijsdruk gaan ontstaan die wordt verlegd naar de telers en boeren. Inkoop zal in deze kanalen tenderen naar de 25%/20%? Wij hebben in ons business model een bodem gelegd en bieden daarmee blijvend een goede prijs. Bij de start van beebox is dit in overleg met de betrokken partijen op 40% gesteld, de praktijk laat zien dat 44%/45% goed past. De coöperatie ziet er mede op toe dat onze uitgangspunten niet worden verkwanseld.
Ik wil nogmaals benadrukken dat onze werkwijze biologisch ook een stukje betaalbaarder maakt voor de consument. Ons voedselkanaal werkt dus twee kanten op.