Hans Kisteman liet hier in vergelijking van een aantal maaltijdboxen zien hoe de niche voor thuisbezorg- en maaltijdboxen snel volwassen is geworden en hoe inmiddels verschillende partijen op verschillende behoeften inspelen. Van gemak tot culinaire inspiratie en van lokale boeren 'met een gezicht' tot gegarandeerd biologisch… je kunt het zo gek niet bedenken, of er is een doos voor!

Verkorten van de keten
Maaltijdboxen kunnen door kortere ketens, de consument verser vers bieden en zorgen voor een betere beloning voor de boer. Misschien is dát de reden voor de telers van de coöperaties Coforta (the Greenery) om óók in de maaltijdboxenmarkt mee te willen doen met hun Verse Oogst Box?

Op de website lezen we: De Verse Oogst Box is van de Nederlandse telers zelf. We stellen ‘m zelf voor je samen en sturen deze naar je op. Elke oogst komt dus direct van onze akkers en kassen, en dat maakt ’t allemaal even net wat verser. Gisteren geoogst, vandaag in huis!

Ook andere boergerichte initiatieven spelen de korte-keten-versheidstroef, zoals de BeeBox ('direct van de boer'), 't Verskratje van People's Farm ('uit eigen moestuin') of Kempen Vers ('vers van het land, zo op de keukentafel').

Als dat zo is, dan is een maaltijdbox hét nieuwe business model voor de Nederlandse boer. Wat wil je immers nog meer: kortere ketens, verser vers en een betere beloningen voor de boer?
Verser?
'Gisteren geoogst, vandaag in huis'. Het klinkt te mooi om waar te zijn. Daarom nam ik de proef op de som. In de Verse Oogst Box van deze week zitten onder meer uien, knoflook, aardappelblokjes, Conferenceperen, Jonagoldappels, een mango en een Galiameloen. Dat zijn allemaal producten die toch echt al geruime tijd geleden geoogst en komen voor een deel van ver weg. Voor deze producten is de belofte onzin. Voor de rest van de inhoud van mijn box zou de claim - op de bezorgdag - wél op kunnen gaan.

Kan een box de belofte van versere (dan het reguliere aanbod) waar waarmaken?

'Helft naar de boer'
Ik waag dat te betwijfelen. Nagenoeg alle supermarktketens zijn inmiddels immers zo ingericht, dat ieder Nederlands supermarktfiliaal dagelijks (en niet alleen op box-bezorgdagen) even verse groente en fruit aangeleverd krijgt als een box-afnemer. Nota bene met als afzender… the Greenery.

Als we die claim met een flinke korrel zout moeten nemen, hoe zit het dan met de eveneens beloofde betere marges voor de boer? Uit een reactie van Greet Goverde bij het artikel van Kisteman valt op te maken dat BeeBox maar liefst 50% van zijn omzet naar hun boeren overmaakt. In de retail is dat beduidend minder.

Als dat zo is, dan is een maaltijdbox hét nieuwe business model voor de Nederlandse boer. Wat wil je immers nog meer: gemak, kortere ketens, verser vers en een betere beloning voor de boer?

Ik kom er van buitenaf niet achter of het echt waar is en vind het checken van die claim belangrijk. We willen immers niet belazerd worden. Zou Beebox het hier misschien zelfs eens voor willen rekenen? Greet Goverde vroeg om transparantie, dus kom maar op.

Fotocredits: verseoogstbox.nl