Onderzoek onder 172 Ierse kinderen tussen de 3 en 5 jaar leverde een opvallende constatering op. Hoewel de kinderen op die jonge leeftijd het begrip 'gezond' nog helemaal niet snappen, herkennen ze reclames van ongezond eten en drinken beter dan van gezond eten. De kinderen kregen logo's te zien van 9 gezonde en ongezonde merken. Ze moesten die benoemen, uitleggen wat het was en het logo matchen met een plaatje van het bijbehorende product. Ze bleken bijna alle ongezonde, maar slechts de helft van de ongezonde merken te (her)kennen.

Volgens de onderzoekers wordt kennis over wat gezond en ongezond is bij de kinderen niet alleen opgebouwd op basis van hun televisie-kijk gedrag: het was namelijk niet zo dat de kinderen meer ongezonde tv-reclames te zien kregen dan gezonde. Met name het eetgedrag van hun ouders bleek van invloed. Daar zien de onderzoekers een mooi aanknopingspunt om de smaakbeleving, eetgewoonten en gezondheidservaring van jonge kinderen een extra duwtje te geven: door de ouders (en het gezin) 'op te voeden'. En dat juist te doen als de kinderen nog heel jong (< 4 jaar) zijn: dan zijn ze nog beïnvloedbaar.

Het onderzoek laat in essentie zien dat de door de onderzoekers ongezond genoemde merken de meest succesvolle adverteerders zijn.

Het onderzoek is verschenen in Appetite.