Lichtgroene consument houdt niet van geitenwollensokken
Je neus achterna gaan, zo noemt Versprille het zoeken naar biologische producten. Vroeger dan. We hebben het over het typische luchtje van de reformwinkel. Kamille en zoethout, met in de verte iets van wierook of kurkuma. De huidige biologische winkelketens zoals Estafette, Ekoplaza, Biolicious en Marqt willen graag juist van het geitenwollensokkenimago af. Net als nieuwe biologische supermarkt initiatieven mikken ze op de zogenaamde lichtgroene consument. Die houdt niet van geitenwollensokken. Of van het reformluchtje. Erik Does van Ekoplaza laat weten weloverwogen veranderd te zijn van natuurwinkel naar biologische supermarkt.
Maar nu is de markt zo groot geworden, dat het bijna onmogelijk is te blijven bestaan als je niet een heel grote keten achter je hebtPioniers zijn niet opgewassen tegen de ketens
Pioniers waren het, de ondernemers die in de jaren zeventig en tachtig begonnen met de verkoop van biologische producten. Het lukt hen alleen niet om te profiteren van de gestegen populariteit. In Amsterdam zijn alleen de Ekodis en De Aanzet nog over als zelfstandige biologische winkels.
Annemiek van der Meer - voormalig mede-eigenaar van een natuurwinkel in Amsterdam - sloot na bijna veertig jaar de winkel. "Het is vreselijk dubbel en wrang: we hebben altijd gezegd dat het beter is voor de aarde als iedereen biologisch zou eten. Maar nu is de markt zo groot geworden, dat het bijna onmogelijk is te blijven bestaan als je niet een heel grote keten achter je hebt. In Ekoplaza kom ik liever niet meer - het voelt toch een beetje alsof die ons eruit hebben gewerkt met hun expansiedrift. Het gaat op dezelfde manier als met de kruideniers van vroeger; uiteindelijk worden ze allemaal opgeslokt", laat ze aan Versprille weten.
In Ekoplaza kom ik liever niet meer - het voelt toch een beetje alsof die ons eruit hebben gewerktEigenheid en flexibiliteit
Toch zijn er ook positieve geluiden te horen. Zo groeit Ekodis nog steeds. Volgens mede-eigenaar Maarten van Riel is meegroeien met de markt de kunst van blijven bestaan. Zowel in oppervlakte als assortiment. Maarten Kroes van De Aanzet laat weten ook onlangs te hebben uitgebreid. Hij denkt dat het voor een zelfstandige winkeleigenaar moeilijk is om de aansluiting bij een keten te weerstaan. Deze nemen namelijk veel zorgen van je over; dat is fijn als je de winkel in je eentje runt.
Zelfstandig zijn heeft echter ook voordelen. Eigenheid en flexibiliteit. Je bent veel flexibeler dan in een keten. Geniet dus af en toe nog eens van het reformluchtje en die bijzondere wereldverbeteraarssfeer van vroeger.
Fotocredits: De Aanzet via facebook
Tja, dan kan ik als mede-winkelier van een zelfstandige biowinkel niet stil blijven.
De kunst is inderdaad, Willem#24, om als pionier te blijven vernieuwen, om voorop te blijven lopen. In Wageningen doen we dat onder meer door
* zoveel mogelijk direct in te kopen (dus meer dan 50 leveranciers)
* nieuwe producenten en hun verhaal een kans te geven
* cofinanciering door klanten en producenten
en nog zo het een en ander. En tot nu toe werkt het.
Inderdaad haakt een aantal mensen af vanwege de prijs. Ik merk echter de laatste tijd dat veel light-users de stap van supermarkt naar onze markt zetten. Daarbij speelt 'het verhaal' dat Jopie in #21 noemt een essentiële rol. Het lukt steeds beter om die nieuwe klant enthousiast te krijgen voor onze toko. Vooral ook doordat we veel kleine, vaak lokale, producenten aan de achterdeur krijgen, die veelal echt te klein zijn voor de supermarkt. Trouwens: er zijn binnen de natuurvoedingsketens ook zat winkeliers die er eer in stellen om zoveel mogelijk lokaal in te kopen, en nieuwe producenten een kans te geven.