Van alle Nederlandse supermarkten is Jumbo online het meest besproken. Dat blijkt uit onderzoek van monitoringtool Buzzcapture, meldt Distrifood. Vanaf 1 januari 2015 telden de social mediaspecialisten 800.000 online berichten over supermarkten. Jumbo werd in 265.000 berichten genoemd en Albert Heijn in 259.000. Eigen berichten van de ketens telden daarbij niet mee.

De keuze van Jumbo om een gecombineerde wieler- en schaatsploeg te sponsoren blijkt succesvol. De sportsponsoring was goed voor 19% van de berichten. De Groningse afpersingszaak was goed voor 5% van de berichten.

Buzzcapture constateert dat van de 12 grootste supermarktketens alleen Aldi niet actief is op Twitter en Facebook. Lidl Nederland is de grootste super op Facebook met ruim 500.000 fans, gevolgd door Jumbo en Albert Heijn. Albert Heijn is met bijna 30.000 volgers de grootste op Twitter en laat daarmee Ekoplaza en Plus achter zich. De 12 supermarkten uit dit onderzoek samen zijn goed voor bijna 1,5 miljoen Facebookfans en 55.000 Twittervolgers. Pinterest en Instagram zijn veel minder succesvol.
Bron: Distrifood - abcJumbo troeft AH af op social media - Distrifood