Maar liefst 329.750 mensen konden deze feestdagen genieten van een ‘Samen vieren we kerst’-diner. Daarmee is de, op social media bekritiseerde, Kerst-actie van Jumbo een ongekend succes geworden.

Klanten van Jumbo konden vanaf € 1,50 coupons voor een voor-, hoofd- of nagerecht kopen en deze doneren. Jumbo legde voor iedere 2 gerechten een derde gerecht bij. De gulle gaven zijn in samenwerking met een negental goede doelen-organisaties (Voedselbanken Nederland, Het Leger des Heils, Nationaal Ouderenfonds, Nationale Vereniging de Zonnebloem, Humanitas, Vluchtelingenwerk Nederland, Stichting Sensoor, Coalitie Erbij en de MOgroep) terecht gekomen bij mensen die 'wel een steuntje in de rug kunnen gebruiken', schrijft De Levensmiddelenkrant.

'Samen kunnen we écht het verschil maken'
"Met deze actie wilden we aandacht vragen voor eenzaamheid en armoede in Nederland. Dat was én is hard nodig, want in het hele land zijn honderdduizenden mensen te vinden die een steuntje in de rug kunnen gebruiken”, zegt Colette Cloosterman-van Eerd, mede-eigenaar van Jumbo. “Dat we samen met onze klanten voor zo’n grote groep mensen deze feestdagen het verschil hebben kunnen maken, maakt ons trots en blij. De hartverwarmende en vaak ontroerende reacties van mensen die een diner ontvingen, hebben ons geraakt. Deze actie heeft bewezen dat we samen écht het verschil kunnen maken. Namens alle betrokkenen, ben ik onze klanten zeer dankbaar voor hun gulle donaties."

Kerststorm(pje)
De 'maatschappelijke' Kerstactie van Jumbo kende een moeizame start. De warme commercial en de door veel bekende Nederlandse sterren ingezonden kerstsingle 'Kerstmis vier je samen' van René Froger kregen een storm van kritiek over zich heen op sociale media. Pas na verklaringen van de deelnemende BN-ers dat zij voor een minimale vergoeding meegedaan hadden, bedaarde het gedoe.

Fotocredits: www.jumbo.com