Halfjaarbericht
Terwijl marktkenners doorgaans zeggen dat Jumbo klem zit tussen Albert Heijn en Lidl en Albert Heijn op zijn beurt klem dreigt te raken tussen Lidl en bijzondere formules zoals Marqt en Ekoplaza, blijkt de werkelijkheid een andere. Jumbo Group Holding BV heeft een uitstekend eerste half jaar 2014 achter de rug.

De omzet van de Jumbo-winkels steeg met ruim 26% ten opzichte van het eerste half jaar 2013. Die groei is te danken aan de toename van het aantal nieuwe winkels, de autonome groei van de Jumboformule kwam uit op 3,4%. De gemiddelde marktgroei in het eerste half jaar van 2014 was -0,2%. schrijft De Levensmiddelenkrant. Naast de uitstekende ontwikkeling van de Jumbo-formule staat de integratie en afbouw van de C1000-formule, die geheel volgens plan verloopt (omzetdaling van 33% ten opzichte van 2013) en halverwege 2015 afgerond moet zijn. Jumbo Group Holding heeft op dit moment 20% marktaandeel in de Nederlandse supermarktwereld: Jumbo 14% met 440 winkels en C1000 nog 6% met 197 winkels.

'Unieke formule'
Topman Frits van Eerd zegt in De Levensmiddelenkrant: "Dat Jumbo beter presteert dan de markt, laat zien dat steeds meer klanten onze unieke formule echt omarmen en dat we samen met onze ondernemers en medewerkers de juiste weg zijn ingeslagen. Als familiebedrijf vinden we de waardering van onze klanten daarnaast minstens zo belangrijk. Dat we met de tweede plaats in het GfK Zomerrapport als beste landelijke supermarktketen worden gezien, stemt positief en stimuleert om op de ingeslagen weg verder te gaan.”

Integratie C1000 verloopt volgens plan
Jumbo is van plan de komende maanden 3 à 4 Jumbowinkels per week te openen om nog dit jaar op 500 Jumbowinkels uit te komen. Het bedrijf werkt daarvoor intensief samen met ondernemers én klanten om de overstap van 'rood' (C1000) naar 'geel' (Jumbo) te maken. Van Eerd: ¨Op veruit de meeste plekken omarmen trouwe C1000 klanten de Jumbo formule al snel". Als voorbeeld van een succesvolle kruisbestuiving noemt Van Eerd de spaaractie voor de 'Juichpakken' rondom het WK voetbal: "Ruim een kwart miljoen pakken werden binnen anderhalve week besteld. In onze winkels was het net zo druk als in de dagen voor kerst en werden recordomzetten behaald.” Concurrent Albert Heijn meldde eerder deze week geen extra WK-omzet te hebben behaald.

Eind 2014: eindelijk ook bij Jumbo online boodschappen doen
Jumbo gaat vanaf het vierde kwartaal online boodschappen doen en afhaalpunten introduceren. Van Eerd: "Online winkelen bij Jumbo wordt net zo bijzonder als boodschappen doen in de Jumbo winkels en Jumbo Foodmarkt. Vanzelfsprekend vertalen we onze formule met de laagste prijs, het grootste assortiment en de beste service ook online door. We gaan er alles aan doen om ook daar alle verwachtingen te overtreffen.” Jumbo ziet de toekomst, hoe uitdagend ook, vol vertrouwen tegemoet.

Jumbo wint in 'Veghelse vete'
Daarbij kreeg het Veghelse concern vrijdag nog een steuntje in de rug. In thuisbasis Veghel woedt al geruime tijd een strijd met op diverse fronten met groothandel Sligro. Dat gaat erover hoe de voormalige CHV-fabrieken heringericht mogen gaan worden. Sligro heeft al diverse bezwaarprocedures en zelfs rechtszaken tegen Jumbo aangespannen om te verhinderen dat Jumbo daar een 'mega-Jumbo' mag neerzetten. Maar de rechter stelde Jumbo in het gelijk. 'Volgens de rechter heeft Jumbo via een zogenoemde effectanalyse voldoende aangetoond dat er voldoende martkruimte is voor de winkel. De nieuwe Foodworld kan wel leiden tot omzetvermindering bij bestaande supermarkten in de buurt, maar die krimp zou beperkt zijn en wordt gecompenseerd door de extra bezoekers die Foodworld naar het winkelgebied trekt.heeft ingesteld, kreeg Jumbo gelijk', meldt Omroep Brabant.