Jumbo, de retailformule uit Veghel, groeide dit jaar de stagnerende markt eruit. De super maakte vandaag bekend dat het 3,5% groeide, terwijl de markt op 0% bleef steken. De omzet - zo meldden diverse media vandaag - steeg zelfs met 26%. Dat cijfer wordt echter geflatteerd door het feit dat meer winkels onder de Jumbo-vlag zijn gaan opereren na de overname van C-1000.

Prestatie
De groei van 3,5% mag echter als een prestatie worden gezien. De discounters Lidl en Aldi rukken op, terwijl Jumbo juist geen terrein blijkt te verliezen maar te winnen. CEO Frits van Eerd toont zich blij. Hij verklaart de groei vanuit de volgende factoren: “de nieuwe Jumbo winkels die we wekelijks openen, het succes van onze twee Foodmarkten en de lancering van e-commerce, maar ook de overdonderende WK actie, onze Nieuwe Standaard Kip en de bijzondere Kerstactie. Maar nog veel belangrijker en blijvender is dat Nederland de Jumbo formule van grootste assortiment, beste service en laagste prijzen steeds vaker weet te vinden en steeds meer waardeert.” Dat meldt de Levensmiddelenkrant.

De marktleider verliest
Grote verliezer is marktleider AH. Van dat bedrijf zijn de laatste cijfers bekend uit november. In het derde kwartaal zag de Zaanse super zijn omzet in winkels die langer dan een jaar open zijn met 1,1 procent dalen. Dat kwam voornamelijk door lagere verkopen bij de supermarkten van Albert Heijn, schreef de NRC.

In september werd bekend dat de marktaandelen tussen de Nederlandse supers nogal verschuiven. Lidl en Jumbo lopen hard op Albert Heijn in. Lidl groeide in een jaar van 8,6 naar negen procent. Jumbo maakte een sprong van 17,8 naar 20,7 procent. Aldi noteerde een slechts lichte toename van 7,3 naar 7,4 procent. Albert Heijn zakte van 36 naar 33,8 procent en moet dus het meest verloren hebben aan zijn grote concurrent Jumbo.

Fotocredits: Maurits90, via Wikimedia