Uit recent onderzoek blijkt dat jongens gevoeliger zijn voor reclames voor junkfood dan meiden. Aan de 2012-2013 survey naar voedingsgewoonten en activiteiten deden bijna 9.000 Australische scholieren mee.
Op grond van de cijfers pleiten de Australian Cancer Council en de National Heart Foundation er voor op kinderen en jongeren gerichte reclames voor junkfood van de buis te verbannen voor 21.00 uur, meldt Foodnavigator.

Jongens beïnvloedbaarder
Uit het onderzoek blijkt dat Australische tienerjongens meer fastfood, zoute snacks en suikerhoudende drankjes consumeren dan meisjes. Van de jongens eet 46% regelmatig fastfood, tegen 34% van de meiden. Bij suikerhoudende dranken is dat 28% om 14%. Jongens lopen door dit ongezonde eten meer kans te zwaar te worden dan meisjes, ondanks het feit dat ze actiever zijn en meer bewegen. Dat is zorgwekkend omdat kinderen die te zwaar zijn vaak doorgroeien tot obese volwassenen.

In een verschillende aanpak voor jongens en meisjes voorziet echter ook Stop Kindermarketing niet.
Jongens blijken vatbaarderder voor reclames. Zo kocht 54% nieuw eten of drinken na het zien van een advertentie (meisjes 51%). Bijna 40% ging speciaal naar een winkel omdat ze daar een specifieke aanbieding gezien hadden (meisjes 30%). Bijna twee keer zoveel jongens als meisjes kochten een product omdat het een beroemdheid of bekende sporter als boegbeeld had, of om mee te doen aan een wedstrijd of spel.

Geen effectieve aanpak
Het is de vraag of een voorstel als het verbannen van TV-reclames gaat werken. Televisie is al lang niet meer het enige medium dat kinderen bereikt. Online reclames en spelletjes hebben waarschijnlijk meer impact en ook de invloed van populaire kinderidolen op verpakkingen en winkeldisplays valt niet te onderschatten.

In Nederland (en Europa) hanteren de voedingsmiddelenfabrikanten een code op basis van zelfregulering voor hun reclame-uitingen. In Nederland scherpte de sector die eind 2014 nog aan.
Dat gaat de dit jaar opgerichte alliantie ‘Stop Kindermarketing ongezonde voeding’ niet ver genoeg. Stop Kindermarketing, dat organisaties van de Consumentenbond en foodwatch tot universiteiten, de Hartstichting en het Diabetesfonds verenigt, pleit voor een wettelijk totaalpakket.
In een verschillende aanpak voor jongens en meisjes voorziet echter ook Stop Kindermarketing niet.

Fotocredits: ‘Obesity in children’ Joe 13