Bij supermarkt PLUS is wat aan de hand. De een doet een aardbeienmob, de ander zeikt over citroenen en perziken in de krant. En verdomd, het werkt. Of was er misschien al wat aan hand en waren er alleen wat laatste aanmoedigingen nodig?

Uw verslaggever liep in Utrecht Arie van Doesburg, de groenten- en fruitbaas van PLUS, tegen het lijf. Wat hem betreft is het uit met smakeloos fruit. Dat bekende hij meteen. Weg met de waterkersen. Weg met die keiharde perzikken en nectarines die wel verschrompelen maar nooit meer lekker worden. En weg met die treurige meloenen die wel rot maar niet rijp worden. PLUS heeft lef. Zelfs de roemruchte ouderwetse Hollandse ogenmeloen wil hij weer terug in zijn winkels.

Daar sta je even van te kijken. Wat mob of zanik je in de krant als een super zelf zijn klanten alweer een plezier wil doen met lekkere spullen?

Dat blijkt wel degelijk nuttig. Een supermarktman, vertelt Van Doesburg, heeft een gespleten persoonlijkheid. Je kijkt naar de concurrentie en de omzet. Die haal je het makkelijkst binnen als je concurreert op prijs en spul waar wij kopers nou eenmaal aan gewend zijn geraakt. Risico’s kun je daar niet bij gebruiken, en je mag jezelf ook niet uit de markt prijzen. Dat heeft een keerzijde die Van Doesburg grif toegeeft. ‘Het heeft ervoor gezorgd dat telers die wel wat beters wilden buiten de boot zijn gevallen. En uiteindelijk zorgt het er ook voor dat de vernieuwers van vandaag die de kwaliteitsdraad weer oppakken, gestraft worden als ze daar volume in willen maken om er van te kunnen leven.’

Lopen consumenten weg als je ze iets beters voorzet? Van Doesburg besloot het risico eens te testen. Van de ene op de andere dag kwam hij niet met een beetje Puur & Eerlijk hier en daar, maar deed hij in één klap alle foute bananen de deur uit. De klanten bleven ze gewoon kopen. Het was een klein geheimpje dat voor het grote publiek verborgen bleef. Van Doesburg durfde zijn ogen nauwelijks te geloven. Stel je voor dat wij journalisten en consumenten nu opeens alleen nog maar goed spul zouden willen omdat hij bewezen had dat retailers ongelijk hebben: de klant wil helemaal geen harde perziken, smakeloze aardbeien, oude sperziebonen en spruiten en andere zooi voor de laagste prijs.
En dat zou hij dan zijn PLUS-ondernemers moeten gaan uitleggen? Anders dan bijvoorbeeld AH werkt PLUS met zelfstandige ondernemers die het hoofdkantoor vrolijk de groeten doen als ze niet geloven in wat ze daar bedenken.

Bij PLUS is echt wat aan de hand. Wouter Klootwijk zeurde om citroenen en kreeg ze. Het publiek zeurde om goeie aardbeien en gaat ze krijgen. En daarmee lijkt het pas te beginnen.Klootwijk zeurde ook in een vakblad om lekkere perziken en hoeft nu niet meer op vakantie voor de goeie. Vanaf week 29 koop je bij de PLUS de lekkerste perziken én nectarines die er zijn. Iedereen die wat van perziken en nectarines weet, weet het: die komen uit Frankrijk. De Spanjaarden gaan voor de prijs, de Fransen voor de kwaliteit. Van Doesburg koopt ze in bij Chanabel, een van de allerbeste fruitcoöperaties van Frankrijk. Zonder tussenhandel, want zo maak je de prijs van iets goeds weer stukken gewoner. Niet helemaal, want Van Doesburg moet nog een beetje over zijn hart strijken. Hij maakt ze zo aantrekkelijk geprijsd voor zijn winkeliers dat zij ze ons voor dezelfde prijs kunnen verkopen als de Spaanse die PLUS ook nog blijft doen. Die Spanjolen zitten in kilobakken en je kunt ze rustig kopen want die van PLUS worden wél worden rijp op je fruitschaal, zo beloven ze de inkopers met de hand op het hart. De Franse nectarines en perziken, die inkoop al een vijfde tot kwart duurder zijn, krijgen een sticker ‘ready to eat’ en liggen in kistjes zoals op de foto. Je kunt ze meteen eten omdat ze ouderwets rijp geplukt zijn en daarna meteen naar de Hollandse PLUS-winkels worden gereden. Hou een theedoek bij de hand als je ze eet, want ze beloven ouderwets zoet en sappig te zijn.

‘Ze komen van veel dichterbij dan Spanje’, zegt van Van Doesburg. ‘Dat zou eindelijk ook eens meegenomen moeten kunnen worden in de prijs.’ Hij mijmert nog wat verder. ‘De Fransen maken kwaliteit en hebben daarvoor nieuwe coöperaties opgericht. Zo kunnen ze supers die voor kwaliteit gaan garanderen dat ze in het seizoen altijd aanbod hebben. Bij ons in Nederland heeft een teler de ene dag veel en de andere niks. Dat kan ik m’n klanten nou weer net niet verkopen. We moeten ervoor zorgen dat ook onze boeren zich weer opnieuw organiseren. Weg van de loutere prijsgedrevenheid, terug naar smaak.’ Ik vertel hem dat ik met boeren en boerenbankiers zoiets van de grond probeer te krijgen. Hij veert verder op en zegt dat hij graag wil helpen.

Bij PLUS is echt wat aan de hand. Tis revolutie. Koop die Van Doesburg helemaal leeg en zorg dat hij zich rot gaat zoeken naar nog meer kwaliteit. Zet het in je agenda vanaf maandag 19 juli: perziken en nectarines met een ‘ready to eat’-sticker kopen bij PLUS!
Ik ga in ieder geval, want het mooiste nieuws bewaarde ik tot het eind: PLUS komt met witte perziken. Dat zijn de allerlekkerste!