Met de overname van het Canadese koffieconcern Keurig Green Mountain zet de Duitse JAB Holding de volgende grote stap in zijn strategie om de hegemonie van marktleider Nestlé te doorbreken.

Het FD beschrijft de 'JAB-methode': opkopen, consolideren en naar de beurs brengen.

Volgens de bronnen van het FD gaat het JAB echter niet om "liefde voor koffie of interesse in de merken die onder alle ingelijfde koffiebedrijven hangen". JAB zou er slechts op uit zijn zo snel mogelijk zoveel mogelijk bedrijven te consolideren en daar in een paar jaar forse kostenbesparingen te boeken. Bij Douwe Egberts, door JAB in 2013 van de beurs gehaald, is sindsdien nauwelijks meer in het merk geïnvesteerd. "Volgens [een ingewijde] is het financial engineering van de bovenste plank en is het uiteindelijke doel het samenvoegen van alle koffieactiviteiten en dat uiteindelijk naar de beurs brengen, net zoals JAB eerder deed met zijn bedrijven Reckitt-Benckiser (Vanish, Durex) en Coty (Calvin Klein, Marc Jacobs). 'En met die beursgang gaan ze zo ongelooflijk veel geld verdienen, dat kan jij niet eens afdrukken in je krant', zegt de ingewijde."
Bron: Het Financieele Dagblad - De JAB-methode: opkopen, consolideren en naar de beurs brengen