Helemaal mee eens. De afzender is zeer belangrijk in deze. In principe is het een keurmerk van de Europese overheid als handhaver, het is een kwaliteitscontrolezegel: dit product voldoet aan de minimale wettelijke voorwaarden, wordt gecontroleerd etc.
Daarnaast kan het handig zijn als je een logo hebt dat aansluit op de beeldtaal die de mensen kennen, of juist (dat kan ook opvallen tussen alle bestaande vaak groene dingen) een logo dat juist in kleur of vorm afwijkt (dat moet je dan wel gaan laden, maar als mensen het eenmaal weten vergeten ze het ook niet snel want onderscheidend). Iedereen denkt 'plantjes' en 'natuur' maar je zou ook kunnen denken: controle/keuring/zekerheid en van daar uit een ontwerp aanvliegen.
Enige relevantie is dan altijd wel prettig, anders krijg je een modedroedel.
De beste logo's komen voort uit een analyse van het veld (welke andere keurmerken zijn er, wat is het inhoudelijke verschil met ons keurmerk, moeten we conformeren of polariseren, hoe snel kunnen we het laden etc etc. moet het ook in zw/wit kunnen en hoe klein blijft het overeind? En nog zo wat slimme vragen.
Bij het meer en meer 'mainstream' worden van biologische producten moet er uiteraard geen exclusieve link gelegd worden met een bepaalde doelgroep of stroming, maar goed, hoe groot is die kans? Een biologisch kraaklogo zullen ze niet snel kiezen.
Een andere discussie is natuurlijk dat je als EU beter alle Europese keurmerken in één keer kunt aanpakken, zodat je synergie krijgt en een consistente lijn/familie van keurmerken. Nu krijg je net zo'n chaos als bij de rijksoverheid: elk Haags ministerie een eigen vlag, poppetje of ding, maar geen enkele samenhang. Is het nou de visuele kwak van mijn verzekeraar op die enveloppe of dat gebbetje van volkshuisvesting?
http://larapeeterspd4.files.wordpress.com/2007/10/mattus_logo_ministeries1.jpg
Kortom, veel te belangrijk en te complex om een wedstrijdje voor uit te schrijven met een gezellige wielrenjury en
een 'klik maar raak lieve burger' stemproces. Europees beleid - het lijkt soms wel bezigheidstherapie in een dorpssoos.
Mooi logo maar gaat het andere logo's vervangen want straks zien we door de logo's het bos niet meer