De voedingsinnovaties die in 2006 in België op de markt verschenen zijn, worden voor 80% gekenmerkt door het nastreven van plezier door verbeteringen aan het recept en de samenstelling van de producten. Tegelijk heeft 60% zijn imago, zijn verpakking of zelfs zijn positionering veranderd. De aandacht voor tijdwinst bij de bereiding blijft aanwezig, maar de nieuwe Belgische producten streven in de eerste plaats naar de gunsten van de hedonistische consumenten die verzot zijn op lekker eten. Dat blijkt uit een inventarisatie van het Belgische Onderzoeks- en Informatiecentrum van de Verbruikersorganisaties (OIVO). De voedingsinnovaties 2006 waren hoofdzakelijk te vinden in de sectoren diepvriesproducten (+18%), het vlees (+17%), het roomijs (+10%), het snoep en de koekjes of de tot soep verwerkte groenten (+7%). Daar staat tegenover dat ze afnemen voor de zeevruchten, alcoholische dranken, thee-kruidenthee-koffie.

Soorten innovatie
Elk nieuw product ondergaat twee soorten innovaties tegelijk. Driekwart van de innovaties houden verband met het gebruikte recept en verandering in de samenstelling van het product. De helft herpositioneert het product op een meer dragende marketingas, en zo'n 40% verandert de verpakking. Eenderde verandert het fabricageproces.

Innovatieassen
De innoverende producten die in België ontwikkeld werden, mikken op de genot-zoekende consument. Het gebruiksgemak kenmerkt minder dan 1 op de 3 Belgische producten. Conditie en gezondheid blijft zeldzamer en van ethische producten is nauwelijks sprake.

bron: Oivo