'Vanzelfsprekend nieuws'
De NOS maakte er nieuws van alsof het vanzelf sprak:
Nederlanders die regelmatig fietsen, leven een half jaar langer dan mensen die de fiets laten staan. Dat blijkt uit onderzoek van de Universiteit Utrecht.
Fietsen voorkomt volgens de studie jaarlijks 11.000 sterfgevallen in Nederland. Dat is een bevestiging van het vermoeden dat fietsen gezond is, zeggen de onderzoekers. Nog nooit is aangetoond wat het werkelijke effect op de gezondheid is, nu wel.
Nederlanders zitten gemiddeld 75 minuten per week op de fiets.
"Dit is belangrijke informatie om beleidsmakers te overtuigen van het belang van fietsbevorderende maatregelen", zegt een van de onderzoekers. Fietsen is gezond en er wordt flink wat geld bespaard op ziektekosten, vindt hij.
"Een investering in een fietspad verdient zich eenvoudig terug."
Wie niet doodgaat, heeft geluk dat hij precies de andere dingen ook goed doetMaar is dat nou echt waar? Hangt het niet van nog veel meer factoren af, zoals bijvoorbeeld het eten van een handje echte noten (geen pinda's) en niet in de stad fietsen. Bij Antwerpen werd immers ontdekt dat buiten bewegen - hardlopen, fietsen, tennissen - heel ongezond is vanwege de fijnstofvervuiling in de stad. Je zou er maar liefst 1,5 jaar korter door leven. Zou het in Utrecht beter fietsen zijn? Daar is het stadsbestuur druk bezig het fijnstof de stad uit te jagen door oude diesels te weren. Uit modern Duits onderzoek blijkt echter dat moderne benzine auto's het alleen maar erger maken.
Zijn die 11.000 uitgespaarde doden onzin?
Ik, met mijn boerengezondheidsverstand, weet dat het enige juiste antwoord is: dat hangt er vanaf.
Waar vanaf? - vraag je me dan. Dat is nou juist de mop: dat weten we niet. Mogelijk van een handje nootjes, een lepeltje links- en rechtsdraaiende yoghurt, een teentje knoflook en het vermijden van alcohol in alle vormen. En vermoedelijk nog veel meer, zoals bijvoorbeeld óf twee keer in de week goede sex óf één dag vasten. Daarom scheelt al dat gefiets slechts 11.000 doden.
Wie niet doodgaat, heeft namelijk het geluk dat hij precies al die andere dingen ook goed doet. Als het alleen aan het fietsen lag, hadden de onderzoekers misschien wel 100.000 minder doden kunnen noteren.
Maar nu de hamvraag: is dat getal van die 11.000 of dat halve jaar onzin? Nee, hoewel een kleine statistische vergissing die getallen wel wat kleiner of juist groter zou kunnen laten uitvallen.
Al weten we niet hoe het precies tot stand komt, het getal is echt.
Of het ook voor Utrecht geldt? Dat weten we niet. Daar kom je alleen maar achter door te fietsen en te kijken of je niet eerder doodgaat dan de gemiddelde Utrechter. En of dat zo is blijkt straks pas uit de statistieken, die niet over jou gaan maar over die groep gelukkigen die per ongeluk alles goed doen versus de gemiddelde sukkelaars. Mocht jij toch dood zijn gegaan of misschien zelfs wel eerder dan de gemiddelde dode, dan had je gewoon vette pech. Dát vertelden de kranten er vandaag even niet bij.
Fietspaden geen goed idee?
Zo moet je epidemiologisch onderzoek - want daar hebben we het hier over - lezen. Er rest slechts één echte vraag: wie vindt dat op basis van dit onderzoek niet geconcludeerd mag worden dat fietsen en fietspaden een goed idee zijn?
Fotocredits: That's the Limit FaceMePLS
Wanneer u in Utrecht wilt gaan fietsen zou ik die plannen nog maar even uitstellen. Qua luchtverontreiniging is de stad Utrecht in ons land een van de vieste steden. Logisch, centrum van heel veel landelijk verkeer, met vooral westen winden, dicht onder de rook van Schiphol, letterlijk. In één seconde emitteert een opstijgend vliegtuig evenveel fijnstof (vooral roet) als één miljoen vrachtwagens, zegt TNO. Het niveau van de achtergrondemissies is hier daarom ook erg hoog. Nogmaals als ik een potentiële Utrechtse fietser was zou ik mijn fietsplannen maar in de onderste la laten liggen. Dit feit is ook de Utrechtse bestuurders natuurlijk niet ontgaan en daarom namen ze maatregelen., pseudo maatregelen. Alle dieselvoertuigen van voor 2000 mogen er niet meer in. Mijn oude "vieze" diesel, een prachtige MB508 bus overigens, mag al vanaf 1 januari dus niet meer in de milieuzone van de stad Utrecht komen. Dit heeft natuurlijk precedentwerking. Andere steden kunnen natuurlijk hierbij niet achterblijven en straks mag ik met mijn bus ook al niet meer in Rotjeknor en de rest volgt natuurlijk. Hebben we wat bereikt? Welnee, de zeer hoge achtergrondemissies poets je daarmee niet weg. Klinkt goed, maar haalt niks uit het pesten van die oude diesels.
Met het leeftijdscriterium voel ik mij genomen. Reeds in 2005 heb ik geprobeerd om voor mijn bus, met toestemming van het ministerie van VROM, een door hen goedgekeurde, genormeerde filter te laten plaatsen bij een rvs uitlaat bedrijf in Kiel-Windeweer. Men kon of wilde geen garanties geven en ik kwam in het Postbus 51 circuit terecht. Onderdeel van de permissive society, afschaffen die hap. En ook al had ik er zonder ruggesteun van het ministerie er eentje geplaatst, dit had ook nu niet geholpen, immers er wordt beslist op leeftijd. Met de pest in begon ik een juridisch steekspel tegen de gemeente Utrecht, die niet wist hoe snel ze deze problematiek onder het tapijt moest keren. Juridische kansen bij de bestuursrechter schat ik na info te hebben ingewonnen, op nauwelijks meer dan nul. De rechter in kwestie weet van de hele problematiek helemaal niks en is ook niet van plan zich die via derden eigen te maken. Er wordt alleen gekeken of Utrecht de juiste procedure heeft gevolgd. Wel zelfs dat heeft ze niet. Immers de technische resultaten van het Duitse onderzoek hierboven gemeld bewijzen dat ook de gevolgde procedure niet deugd. Beslissen op leeftijd is pure willekeur. Deze procedure deugt zeker niet wanneer we de RDW er bij nemen. Deze instantie leunt achterover en doet in feite niet veel anders dan het bijhouden van een administratie die ook in mijn of uw computer zou passen. In tegenstelling tot de Duitse TÜV noteert de RDW over het voertuig haast niks. Het zou toch niet meer dan billijk zijn dat mijn oude diesel met een goed filter vrij baan zou worden gegeven en dat dit bij de RDW bekend is. Het is nog erger. Personenauto's in gebruik genomen na 31 december 2005 en die zijn voorzien van een emissiegerelateerd diagnostisch boordsysteem (EOBD), met een goed functionerende waarschuwingsinrichting (MIL-lampje) mogen in het systeem geen emissiegerelateerde fouten bevatten. Indien het EOBD-systeem wel fouten bevat, wordt alsnog de roetmeting uitgevoerd. Zonder fouten wordt er dus uitsluitend administratief gekeurd. De werkelijke uitstoot wordt niet gemeten. Als het voertuig maar geen foutmelding heeft kan ze zo vies zijn als ze maar wil. Dit zorgt er voor dat nu overal in den lande bedrijven ontstaan die het hele roetfilter demonteren en de boordcomputer daarop aanpassen zodat er bij de APK geen foutmelding wordt getoond. Neveneffect minder brandstofverbruik en je blaast je vuile vieze EGR diesel niet op door een verstopt EGR systeem met bijbehorend filter. Het is nog veel,veel veel erger, mijn bus wordt geweerd, maar de nieuwste benzineinjectie motoren die een veelvoud aan ultrafijn stof (o.a. ook roet milieudefensie!) emitteren mogen er wel in. Dat is ook de reden dat ik een brief schreef naar de Kamercommissie Infrastructuur en Milieu:
Aan de commissie Infrastructuur en Milieu,
Geachte commissie,
Sinds 1 januari van dit jaar mag ik niet meer in het centrum van Utrecht komen met mijn "vieze" diesel. Al ruim 10 jaar geleden heb ik bij VROM gepoogd om een roetfilter voor mijn diesel geaccepteerd te krijgen. Zonder resultaat. Heb daarom ook geen filter geplaatst.
Maar zelfs al had ik dit gedaan, dan nog kwam ik er niet in. Immers het criterium is het jaartal. Nu bereikte mij uit Duitsland het volgende mailtje:
http://www.duh.de/pressemitteilung.html?&tx;_ttnews[tt_news]=3200
http://www.duh.de/pressemitteilung.html?&no_cache=1&tx;_ttnews[tt_news]=3530&cHash=61cce7d69ea56ebf3ecc9cc5b769f5bc
Sehr geehrter Herr Kaput,
wir haben mehrere Fahrzeuge dieser Technologie testen lassen, die Messungen zeigen, dass der Ausstoß an ultrafeinen und damit besonders gesundheitsgefährdenden Partikeln sehr hoch ist, viel höher, als dies bei Dieseln zulässig wäre.
Daher fordern wir die Verwendung von wirksamer Abgasreinigungstechnik, wie sie auch beim Diesel zur Anwendung kommt. Die Technik ist verfügbar und kostengünstig.
Sollten Sie weitere Fragen haben, stehe ich gern zur Verfügung.
Mit besten Grüßen, Dorothee Saar
Dorothee Saar | Leiterin Verkehr & Luftreinhaltung
Deutsche Umwelthilfe e.V. | Bundesgeschäftsstelle Berlin | Hackescher Markt 4 | 10178 Berlin
Telefon: +49 30 2400867 72 | Telefax: +49 30 2400867 99 | Mobil: +49 151 16225862
E-Mail: saar@duh.de | www.duh.de |
DUH e.V. | BGF: J. Resch, S. Müller-Kraenner | Vorstand: Prof. Dr. H. Kächele, B. Jäkel, C.-W. Bodenstein-Dresler | AG Hannover VR 202112
Bank: VoBa Konstanz-Radolfzell | Kto. 210677216 | BLZ 692 910 00 | IBAN DE89692910000210677216 | BIC GENODE61RAD
De nieuwste benzine auto's met dit type motor zijn dus viezer dan mijn diesel. Zij mogen er wel in. Wat moet ik nu. Om toch nog te kunnen blijven rijden in mijn diesel heb ik de centrale overheid nodig, zij dienen via het RDW te zorgen dat eventuele roetfilters etc. worden genoteerd. Ook zou via een objectieve meting de diverse emissies moeten worden gemeten. Nu vindt zoiets bij auto's vanaf 2006 via de OBD (computer) aansluiting plaats. Dat geeft eigenaren van deze auto's met roetfilter problemen de mogelijkheid om het filter er uit te laten halen en de software van de auto te laten manipuleren. (http://www.digicar.nl/roetfilter_verwijderen.html) De huidige roetmeting (k-waarde)voor auto's ouder dan 2006, vindt nu plaats met meetapparatuur die alleen de roetdichtheid kan meten, totaal onvoldoende om echt "vieze" auto's te detecteren.
Kortom een complexe aangelegenheid waarbij ik de hele kamer zou willen oproepen om de zich aandienende chaos en willekeur te voorkomen. Centrale overheid roep de lokale overheden tot de orde. Immers zoals het er nu uitziet kan ik wel een nieuwe (tweedehands) auto kopen, maar ik weet morgen niet of ik daarmee nog overal kan rijden.
Ik wens de kamer veel actiebereidheid en wijsheid toe bij het in het in goede banen leiden van dit probleem.
Hoogachtend,
Hendrik Kaput
P.S.
Inmiddels heeft de gemeente Rotterdam nog weer andere regels op stapel staan. Heus het woord is echt aan u!
Tot zover mijn brief.
Conclusie, ik zou nog maar even wachten met fietsen in de binnenstad van Utrecht.
We zullen zien wat de Kamer er van vindt.