Foodlog besteedde vorig jaar aandacht aan het betreffende onderzoek.
De UU en andere universiteiten zouden misschien iets kunnen opsteken van het BMJ, dat door de tabaksindustrie gesponsord onderzoek niet langer publiceert.
De UU en andere universiteiten zouden misschien iets kunnen opsteken van het BMJ, dat door de tabaksindustrie gesponsord onderzoek niet langer publiceert.
Misschien kan mevrouw Visser ook uitleggen wat het overwegende bezwaar is om die integriteitsonderzoeken niet te publiceren.
Enige transparantie lijkt me hier uitermate gewenst.
De door Red Bull gesponsorde onderzoeken aan de UU vertonen namelijk telkens een, opvallend van reeksen andere onderzoeken afwijkende, en voor Red Bull positieve uitslag. Daarnaast is dat laatste onderzoek ook nog eens uitgevoerd door een ex-werknemer van RB. Het WC-Eend gehalte is daarmee nogal hoog.
Dit nog los van de wetenschappelijke merites van het onderzoek van mevrouw de Haan.
De UU heeft de schijn dus nogal tegen, ook al mag aan allerlei formaliteiten voldaan zijn. Daar past het geheim houden van integriteitsonderzoek niet bij.
Het gezegde luidt niet voor niets "Wie betaalt, bepaalt."
De Lancet publiceerde recent nog een onderzoek waaruit een positieve relatie bleek tussen gunstige onderzoeksuitslagen van farmacologisch onderzoek en financiering door de belanghebbenden. In dit kader lijkt het me ook geen goede zaak dat universiteiten al tot voor 70% afhankelijk zijn geworden van externe financiering.
BMJ publiceert geen onderzoeken meer die door de tabaksindustrie gesponsord zijn.
Een sociaal psycholoog - UU-emeritus - waagt het nu zowaar om eveneens kanttekeningen te zetten bij dergelijk gesponsord onderzoek en de "verklaring van wetenschappelijke onafhankelijkheid”, die naar aanleiding van het KNAW-rapport “Wetenschap op bestelling” werd opgesteld.
De guerillatactieken en het gebruik van social media van Red Bull blijken uitermate geraffineerd. Red Bull blijkt, net zoals McDonalds, ook al een Universiteit te hebben, en zoekt nog student brand managers.
De analogie met de tabaksindustrie en zijn tactieken dringt zich inderdaad op.