Lange campagnes tegen supermarkten en de levensmiddelenindustrie zijn niet meer nodig. Zet een groot thema op en rol alle uitingen die daarbinnen vallen op. Zo werkt het inmiddels.

Maandag een - eigenlijk alleen maar prikkend - klachtje op twitter. Woensdag geregeld. Zo effectief is het maatschappelijk gesprek inmiddels.

In een persbericht schrijft Wakker Dier vanmorgen: Albert Heijn stopt met stunten met varkenshaas totdat alle varkenshaas van een Beter Leven ster voorzien kan worden. Dit beloofde Albert Heijn gisteren per mail aan Wakker Dier. Wakker Dier betrapte de grootgrutter afgelopen maandag op een leugen in de Allerhande over varkensvlees. In het juni-nummer beweerde Albert Heijn dat “al ons varkensvlees is voorzien van minimaal 1 Beter Leven ster” terwijl tegelijkertijd in de bonusfolder varkenshaas zonder ster werd aangeprezen. Dit is Wakker Dier al langer een doorn in het oog; supermarkten doen mooie beloftes over varkensvlees, maar laten deze ‘idealen’ los wanneer er niet genoeg stervlees op voorraad is om te stunten. De belofte van Albert Heijn is het eerste succes in de campagne tegen de kiloknaller.

Wakker Dier is blij met de belofte, maar hoopt nog wel op een rectificatie in de Allerhande. Want behalve de varkenshaas, zijn ook nog lang niet alle vleeswaren voorzien van een ster, en verkoopt Albert Heijn nog andere producten met industrievlees, zoals de Bierbommetjes van Unox.


Het gesprek - in omgekeerde volgorde - via twitter zag er zo uit: