Drie Franse fruit-organisaties daagden de biologische winkelketen Biocoop voor het gerecht vanwege een publiciteitscampagne tégen appels met bestrijdingsmiddelen. De Fédération nationale des producteurs de fruits, Association nationale pommes poires en de Interprofessionnelle des fruits et légumes frais veroordeelden de campagne als 'agressief, denigrerend en misleidend'.

De consument zou er door op het verkeerde been gezet worden en de fruittelers in hun bestaansrecht aangetast. In de campagne wordt een sappige Granny Smith appel getoond waaruit een stapel zwart uitgeslagen (gif)vaten en verdachte rookwolken komen rollen.

Een Parijse rechtbank stelde de organisaties echter in het ongelijk, om de simpele reden dat: "de consument uitstekend op de hoogte is van de gevaren verbonden aan het gebruik van chemische bestrijdingsmiddelen in de landbouw dankzij frequente informatiecampagnes in de media", schrijft L'Obs. Met andere woorden: de campagne van Biocoop vertelt de gemiddelde Fransman niets nieuws.

En om dat nog maar even te illustreren, herhaalt L'Obs de 'algemeen bekende feiten', zoals Biocoop ze meldt: sommige Franse appels zijn meer dan 15 keer met insecticiden bespoten en meer dan 28 keer met fungiciden bewerkt. Niet zo verwonderlijk dat de biologische keten - die zonder bestrijdingsmiddelen te werk gaat - het advies geeft: "Koop alleen onbespoten appels".

Fotocredits: Biocoop