Woonwarenhuis IKEA gaat vanaf 1 mei ambachtelijk gebakken brood verkopen. In de vestiging in Delft wordt al enige tijd hard gewerkt aan de realisatie van dit nieuwe project, schrijft De Levensmiddelenkrant.
'Geen twee broden zullen hetzelfde zijn'
IKEA bouwt naast zijn Swedish Food Market aan wat een 'volledig ambachtelijke bakkerij' moet worden. Klanten kunnen hier straks terecht voor 'de smaak van de toekomst', in de vorm van 'uniek en vers’ zuurdesembrood, dat met de hand gemaakt wordt van biologische tarwe.
Blurring
Met de ambachtelijke bakkerij zet IKEA weer een verdere stap op het pad van wat in vaktaal blurring heet, het in elkaar overlopen van winkel- en consumptiefuncties. Nou was de grens tussen food en non-food bij IKEA toch al niet zo scherp, getuige de IKEA ontbijtjes en de positionering van de Swedish Food Market en de hotdog snackcounter bij de uitgang. Volgens Jolanda van den Ende, marketing manager IKEA Delft, 'werkt IKEA aan een verbreding van het foodaanbod dat aansluit bij de huidige consumententrends zoals meer biologisch en gezonder eten'.
Dat de eerste ambachtelijke bakkerijk in Delft komt, is geen toeval. 'Deze winkel is namelijk regelmatig een internationale proeftuin van het Zweedse concern', weet De Levensmiddelenkrant.
Fotocredits: Jim Champion
'Geen twee broden zullen hetzelfde zijn'
IKEA bouwt naast zijn Swedish Food Market aan wat een 'volledig ambachtelijke bakkerij' moet worden. Klanten kunnen hier straks terecht voor 'de smaak van de toekomst', in de vorm van 'uniek en vers’ zuurdesembrood, dat met de hand gemaakt wordt van biologische tarwe.
Delft is regelmatig een internationale proeftuin van het Zweedse concernZe kunnen het brood zowel ter plekke consumeren als voor thuis meenemen. 'Geen twee broden zullen hetzelfde zijn', beloven de posters.
Blurring
Met de ambachtelijke bakkerij zet IKEA weer een verdere stap op het pad van wat in vaktaal blurring heet, het in elkaar overlopen van winkel- en consumptiefuncties. Nou was de grens tussen food en non-food bij IKEA toch al niet zo scherp, getuige de IKEA ontbijtjes en de positionering van de Swedish Food Market en de hotdog snackcounter bij de uitgang. Volgens Jolanda van den Ende, marketing manager IKEA Delft, 'werkt IKEA aan een verbreding van het foodaanbod dat aansluit bij de huidige consumententrends zoals meer biologisch en gezonder eten'.
Dat de eerste ambachtelijke bakkerijk in Delft komt, is geen toeval. 'Deze winkel is namelijk regelmatig een internationale proeftuin van het Zweedse concern', weet De Levensmiddelenkrant.
Fotocredits: Jim Champion
Ikea wil meer doen met brood uit eigen bakkerij, schrijft Foodclicks. “Wel streven wij ernaar om het zelfgebakken brood ook in het restaurant en voor onze medewerkers te gaan gebruiken”, aldus woordvoerder van Ikea Wouter Rutten.
Rutten gaat ook in op de gezonde leefstijl die het bedrijf propageert. Er moet ruimte zijn voor gezonde en verantwoorde voeding, maar ook een versnapering op zijn tijd moet kunnen. “IKEA Food wil vooral een variëteit aan gezonde voedingsproducten bieden, die lekker kunnen zijn, en in elk geval duurzaam geproduceerd en betaalbaar zijn voor zoveel mogelijk mensen." IKEA vindt het belangrijk dat de klanten keuze houden, en daarom zitten er in het aanbod losse producten en volledige maaltijden. “Wel moeten alle gebruikte ingrediënten in alle gevallen van goede kwaliteit zijn en de geserveerde maaltijden in overeenstemming met het aanbevolen caloriegebruik.”