Marktleider Thuisbezorgd.nl krijgt er een geduchte concurrent bij. Het bedrijf vraagt 11% commissie op iedere bestelling die je bij een restaurant plaatst. Daar zit muziek in. We bestellen inmiddels al voor 680 miljoen aan maaltijden online die in hoofdzaak door Thuisbezorgd worden opgehaald en thuisbezorgd.

De strategie is dus een heel slimme: pak restaurants van Thuisbezorgd af en je krijgt de markt in handen.
Restaurants afpakken
Volgens nieuwkomer Hungry.nl kan het goedkoper, zodat het restaurant meer overhoudt. Daarom wil het bedrijf de markt openbreken met een commissie van 7%. In de aanloop naar de livegang zouden zich al honderden restaurants aangemeld hebben, die genoeg hebben van de huidige, hoge, commissies. Sander Brackel, managing director van Hungry Nederland: “Uit ons recente onderzoek blijkt dat ondernemers zeker de toegevoegde waarde zien van bestelsites maar dat ze allemaal ontevreden zijn over de te hoge commissie. Daar spelen wij op in.”
De strategie is dus een heel slimme: pak restaurants van Thuisbezorgd af en je krijgt de markt in handen.

Behalve de lage commissie biedt Hungry ook introductie-acties en een loyalty-programma voor vaste klanten: tien stempels, één keer gratis eten. De komende tijd wil Hungry de dekking uitbreiden naar landelijk.

Wereldwijde groeimarkt
De initiatiefnemers van de Hungry Group zijn geen onbekenden met de bezorgwereld. Tien jaar geleden richtten Jesper Buch en Morten Larsen Just-Eat op, dat inmiddels een van de grootste take-away services ter wereld is. Wereldwijd bezorgen bedrijven als Just-Eat, Takeaway.com (het moederbedrijf van Thuisbezorgd.nl), het Amerikaanse Grubhub of het Duitse Delivery Hero (partner van Hungry.nl) inmiddels in tientallen landen miljoenen maaltijden per dag bij mensen die geen zin of gelegenheid hebben zelf te koken. De snelgroeiende markt blijkt aanlokkelijk voor investeerders, die er miljoenen in steken.

Fotocredits: hungry.nl, Facebook