image Gisteren sprak ik Willem Brethouwer van MarketResponse, één van de grote onderzoeksbureau's van Nederland. Hij wees me op de resultaten van een onderzoek dat ze al in maart publiceerden naar het verschil in houding ten aanzien van gezonde voeding tussen huisartsen en consumenten. Ik had het onderzoek niet gezien, en als ik nog even terugkijk kom ik het ook niet tegen op nieuwssites over food en gezondheid.

In het licht van de 'Ik kies bewust'-discussie en Jaap Seidell's twijfels blijken de resultaten de moeite waard. Nu gezonde voeding "hot" is, blijken fabrikanten erin te slagen consumenten te overtuigen van de meerwaarde van producten die zijn voorzien van labels als “zonder suiker”, “zonder vet” en “light”. Huisartsen zien maar weinig toegevoegde waarde en raden een aantal producten zelfs af. Een korte samenvatting van het onderzoek is te downloaden (pdf)

MarketReponse draagt nogal explosief materiaal aan: consumenten laten zich dus misleiden. De enige vraag is nog of ze zich laten misleiden of dat ze misleid worden.

Of zou er sprake zijn van een mix? We eten tenslotte graag 'fout' maar willen het schuldgevoel afkopen. Je-weet-wel, de Magnum light als marketingkraker ;-)