Jaarlijks verricht onderzoeksbureau GfK onderzoek naar de verspreiding en het bereik van de huis-aan-huis folders in de zogeheten NOM Folder Monitor 2014. Ondanks de opkomst van digitale folders blijkt de papieren huis-aan-huis-folders het middel met het grootste bereik te zijn: 11,5 miljoen Nederlanders krijgen ze onder ogen (3,8 miljoen lezen de digitale variant).

De folders gaan ook niet rechtstreeks van de brievenbus de vuilniszak in: de gemiddelde leestijd is 17 minuten per week. In De Levensmiddelenkrant zegt Yme Pasma, voorzitter DDMA Businessgroep Verspreidingen: “De folder heeft een enorm bereik en een indrukwekkende effectiviteit. En dit zien we ook terug. 81 procent van de lezers onderneemt enige vorm van actie naar aanleiding van het lezen van een folder. 48 procent bezoekt na het lezen daadwerkelijk de winkel. De folder is dus echt een effectief medium, niet alleen voor retailers, maar ook voor etailers en fabrikanten.”

GfK meldt verder dat papieren folders sneller tot een aankoop leiden dan digitale, en dat 40% van de Nederlanders hun boodschappenlijst samenstelt op basis van de folders.