Wie bepaalt zulke acties en weten we als samenleving zeker dat we ze willen? Foodloglezer en -commentator Henric van der Krogt schreef ons het volgende:
Naar aanleiding van de campagne van Wakker Dier afgelopen zomer tegen de plofkip, zit ik met een vraag. Hebben dergelijke zgn. Non-Gouvernementele Organisaties een lijstje van zaken die aan de beurt komen? En wie beslist dan wanneer wat aan de beurt is en wat op de lijst komt? Dit soort campagnes heeft vaak nogal wat effect, op alle betrokkenen. Hoe vaker een organisatie als Wakker Dier of Greenpeace campagne voert, hoe beter ze er ook in worden. Is er enige vorm van controle op zo'n organisatie, in de vorm van leden of andere organisaties? Ik heb niet de indruk dat het democratische organisaties zijn, namelijk. Nu is het heel gebruikelijk om commentaar te hebben op grote bedrijven, bij actie-gerichte organisaties als wakker dier (niet alleen die, er zijn er veel meer) is dat een stuk lastiger.
In zijn Huizinga-lezing maakte de Belgische socioloog Geert van Istendael zich zorgen over het effect dat grote bedrijven op de samenleving hebben. Ik geloof dat zijn punt direct met mijn vraag te maken heeft.
Henric van der Krogt teelt alstroemeria's in een kas in Noord-Holland
Fotocredits: Oxfam International.
@Thijmen #8. Volgens mij valt het wel mee met het draagvlak voor het afschaffen van de plofkip. Er is een heel groot deel van de consumenten die het weinig uitmaakt hoeveel ruimte de kip heeft en hoe oud hij wordt, als het maar goedkoop is. Wakker dier zorgt juist voor draagvlak, maar de manier waarop zij het publiek informeert vind ik wat beperkt. Op deze manier kan een kleine minderheid zijn zin doordrijven, omdat de meerderheid niet geïnteresseerd is. Op die manier zijn we ook van de gloeilamp afgekomen, want je denkt toch niet dat daar ook al heel lang een breed draagvlak voor was....