In Afrika vindt 90% van alle handel nog plaats via de traditionele circuits van rondreizende venters, markten en straatkraampjes. Supermarkten zijn er nauwelijks (alleen Walmart en Massmart, in de Engelstalige landen, de Franse supermarkten zijn afwezig van het Afrikaanse continent). Willen de grote merken verkopen, zullen ze zelf de klant op moeten zoeken. In Afrika gaat dat via een 'pyramide-systeem': je begint met een grootdistributeur die over een vrachtwagenvloot beschikt. Daarna zijn er secondaire distributeurs die de waren 'uitstorten': middels kleine vrachtwagentjes en motoren die volgeladen worden met kleinverpakkingen - op maat van de lokale, meestal kleine, beurzen.

Dit systeem heeft zich in Afrika bewezen met de verkoop van mobiele telefoons en prepaid kaarten. Telefoons zijn dankzij verkoop op markten, in kraampjes, via motoren en 'marskramers' op scooters tot in de kleinste dorpen terecht gekomen. Ze zijn bewust niet verkocht via grote winkels. Resultaat: 735 miljoen Afrikanen hebben vandaag de dag een mobiele telefoon - die ook als betaalmiddel functioneert.

Het Afrikaanse pyramide-systeem heeft twee nadelen voor de producenten: door de vele tussenpersonen zijn de marges miniem. Ook is het de 'marskramers' maar moeilijk op te leggen dat ze niet ook de producten van de concurrent verkopen. Dat meldt Les Echos.