Een jaar na een grootschalige ombouwoperatie krijgen de 560 Nederlandse Hema winkels opnieuw een metamorfose. De nieuwe topman Tjeerd Jegen wil de Hemawinkels vooral logischer indelen, vertelt hij in het Financieele Dagblad. Hij neemt de 41 bestaande Franse Hema's als voorbeeld. "Elke nieuwe winkel daar doet het beter dan de vorige. In Frankrijk hebben we de producten veel gecoördineerder bij elkaar gezet. Het maakt in Frankrijk bovendien minder uit hoe groot de winkel is. De Fransman gebruikt onze winkel om handige en leuke dingen te kopen van en naar huis."

De Nederlandse winkels zijn daarmee vergeleken 'een ratjetoe'. Jegen vindt dat de winkelketen teveel een (mini)supermarkt is geworden. Hema moet Albert Heijn en Jumbo niet nadoen. Daarom gaat Jegen ook de samenstelling van verschillende productgroepen veranderen. Hema gaat zich meer concentreren op gebruiks- en gemaksmomenten, zoals verjaardagen of lunch. Wel alles voor een kinderfeest, borrel en wijn, taarten, salades en goede versmaaltijden, maar niet meer die pot zure haring.

Hema gaat ook het assortiment en de indeling van winkels afstemmen op de locatie. "Nu hebben hetzelfde type winkel in Bussum en in Appelscha hetzelfde assortiment. Maar misschien wil je in Bussum wel meer wijnen in de winkel", aldus Jegen. Daarnaast zegt de topman zich diep te schamen voor de webwinkel. Die moet dus ook op de schop.
Bron: LMK - Hema teveel een super volgens nieuwe topman