Aan het onderzoek deden ruim 1.500 Nederlanders mee. Het Voedingscentrum biedt op zijn website tools en kookhulp om mensen te helpen lekkere maaltijden te bereiden.
20% van de mensen geeft zichzelf een 6 of lager voor zijn of haar kookkunsten. Van deze groep wil 62% beter leren koken. De grootste reden voor de onvoldoendes is dat mensen aangeven niet meer dan ‘de basis’ te beheersen. 99% heeft geen moeite met het bereiden van een pannenkoek, een eitje of een maaltijd met aardappelen, groente en vlees. Ze vinden alleen niet dat ze bijzonder kunnen koken. 69% zegt dat ze in staat zijn een gerecht uit de buitenlandse keuken te bereiden.
Andere redenen voor de lage cijfers zijn dat veel mensen vinden dat ze niet goed geleerd hebben om te koken, of het niet leuk vinden. 46% van de deelnemers beoordeelt zijn eigen kookkunsten een 7,0 en 34% geeft zichzelf zelfs een 8 of hoger. De kookkunsten van anderen beoordelen ze duidelijk lager met een 6,3. Ruim 15% geeft anderen zelfs een onvoldoende voor hun prestaties in de keuken.
Toch merk ik in mijn omgeving dat er weinig kennis is van kooktechnieken en warenkennis.
Dat is niet van de laatste tijd, maar al een paar decennia aan de gang. Naast voedingsleer zouden er ook kooklessen op elk schooltype moeten worden ingevoerd, zodat de Nederlander beter leert hoe ze voor een goede voeding en gezondheid kunnen zorgen.
Met meer voedingskennis is de consument ook beter toegerust om bewustere voedingskeuzes te maken. En met een betere kennis van kooktechnieken krijgt de consument meer mogelijkheden tot variatie (en keuzes) aangereikt.