In een interview van vorige week in het Parool stelde algemeen directeur Pascal Gilet van Heineken dat alcoholmisbruik niet overdreven moet worden. Jaap Jamin en Floor van Bakkum van de Jellinek-kliniek reageren met een opiniestuk. Zij verwijten Gilet dat hij maar het halve verhaal vertelt en het alcoholprobleem bagatelliseert volgens de ‘gebruikelijke strategie van de industrie’. Volgens het CBS zijn er niet 800.000, zoals Gilet beweert, maar 1,3 miljoen probleemdrinkers. Een reclameverbod is wél aangetoond effectief en alcoholmisbruik brengt hoge maatschappelijke kosten met zich mee. Met die feiten willen de medewerkers van de Jellinek-kliniek het verhaal van Gilet recht zetten.
Bron: Parool - 'Heineken bagatelliseert 1,3 miljoen probleemdrinkers' - Opinie - PAROOL
De Jellinek bedient zich van dezelfde tactieken als Heineken. Hun cijfers kloppen nog minder dan die van Heineken.
Volgens het CBS zijn er op dit moment 3.416.581 jongeren onder de 18 en dus zo'n 13,5 miljoen volwassenen. 1,3 miljoen is 8% van 17 miljoen en 9,6% van de volwassenen. Volgens de Jellinek zouden er maar 10 miljoen mensen in Nederland zijn. Of bedoelen ze 10 miljoen volwassenen (>18 jaar)? Geen van beide is dus waar.
Overigens komt het rapport zelf aan 14,5 miljoen drinkers en 1,16 miljoen mensen die teveel drinken.
In het artikel staat dat alcoholmisbruik de samenleving 2,5 miljard/jaar kost. Maar ook: "De kosten worden hoofdzakelijk gedragen door alcoholgebruikers zelf." Dat is toch wel wat anders dan "De Samenleving" Hier wordt sterk gesuggereerd dat alcoholmisbruikers anderen op kosten jagen, terwijl dat maar beperkt zo is.
Tot slot concluderen ze dat alcoholgebruik de samenleving miljarden kost en maatregelen miljoenen opleveren. Een mediaban zou ong. 140 miljoen/jaar kostenvermindering opleveren. Dat is nét over de 5%. Niet echt een beleidsmaatregel die zoden aan de dijk zet. En inderdaad: tussen miljarden en miljoenen zit al snel een flink gat.