Dat zegt Mintel analist Alex Backett. Het aanbod van ijs met olijfolie steeg afgelopen jaar en na zeezout is ook peper als smaakmaker in opkomst.

Olijfolie
Olijfolie-ijs is niet alleen in Italië, maar ook in verschillende Amerikaanse restaurants te vinden. Het kleine bedrijfje Lick uit Texas produceerde de Dark Chocolate, Olive Oil & Sea Salt Ice Cream en ook Two Fat Cows uit Australie gebruikt extra vierge olijfolie.
De toevoeging van olie zou het ijs romiger, maar niet 'vetachtig’ maken. De smaak valt te beschrijven als subtiel grasachtig met een vleugje noot.

Afgelopen jaar verschenen smaken als tomaat-kersen en ook ijs met rauw paardenvlees of sojasaus is daar niet ongewoon.
Verkopers van de producten benadrukken dat olijfolie rijk is aan antioxidanten en aan vet-oplosbare vitamines zoals vitamine E. Toch is het onwaarschijnlijk dat dit ijs zorgt voor een gezond imago, aldus Backett.

Zout en Peper
Het gebruik van olijfolie voor een interessante smaak en textuur volgt in de voetstappen van de populariteit van zeezout. De afgelopen 2 jaar verdriedubbelde de wereldwijde introductie van ijs met zeezout als smaakmaker. Na zout groeit nu ook het gebruik van zwarte peper. Deze smaak ligt nog niet in supermarkten, maar met de groeiende populariteit in boetiekjes en op blogs verwacht Mintel dat dit niet lang meer zal duren. Uit marktonderzoek bleek dat bijna de helft van de Britten geïnteresseerd is in het proberen van ijs met oorspronkelijke smaken.

Azië
Chinese consumenten zijn continue op zoek naar producten met een grotere variatie in textuur, smaak en sensatie, dankzij groeiende inkomens en waardering voor unieke smaken. Meer dan de helft zou graag ijs met een zowel zoete als hartige smaak proberen. Ook in Japan staan consumenten meer open voor nieuwe hartige smaken, schrijft Food Navigator. Afgelopen jaar verschenen smaken als tomaat-kersen en ook ijs met rauw paardenvlees of sojasaus is daar niet ongewoon.

Fotocredits: Green Tea Icecream, Maya83