Geheel tegen de verwachting in zou nieuw Amerikaans onderzoek laten zien dat een ruimere definitie van portiegrootte consumenten ertoe bewegen minder te eten. Ze ontdekken zelf op de ingrediëntendeclaratie dat ze meer calorieën binnenkrijgen.

Wetenschappers van Georgetown University voerden een drietal experimenten uit. In het eerste kregen 208 deelnemers voedingswaarde-etiketten te zien met een normale of een grote portie. Alle grote porties werden als minder gezond beschouwd, maar ook als meer overeenkomstig met de hoeveelheid die mensen normaliter zouden eten. Het tweede experiment liet 347 mensen zelf porties maken. Hoewel alle porties even groot uitvielen, dachten degenen die de etiketten van de grote porties hadden gezien, dat hun porties meer calorieën bevatten. In het derde experiment kregen 198 proefpersonen M&M's voorgezet, met een voedingswaarde-etiket dat of de werkelijke portiegrootte of een grotere portie liet zien. De proefpersonen die het etiket van de grotere portie hadden gezien, aten minder M&M's dan degenen die het normale etiket hadden gezien.

"De resultaten lijken er op te wijzen dat het benoemen van van grotere porties op voedingswaarde-etiketten tot een lagere consumptie van calorierijke voedingsmiddelen kunnen leiden", schrijven de onderzoekers. "De specifieke voedingsinformatie op producten heeft een significante impact op de perceptie van de gezondheid, schuld en geschatte calorie-inname."

In Nederland trok de Consumentenbond recent aan de bel om 'de portie' af te schaffen.
Bron: FoodNavigator - Larger serving sizes on food packs could reduce intake & fight obesity