Financieel retailspecialist bureau Marshoek analyseert jaarlijks in een benchmark de cijfers van 224 zelfstandige supermarktondernemers.

De verrassendste conclusie van dit jaar: de grote supermarkten (met een omzet boven de €250.000) doen het niet veel beter dan de markt. In Distrifood zegt Marco Mulder: "Juist in die winkels zijn nieuwe zaken toegevoegd op het gebied van foodexperience. Horeca-achtige elementen. Je zou verwachten dat dit een effect zou hebben op het versaandeel en daarmee op de omzet. Dat is echter niet te zien in de benchmark. Het versaandeel komt niet in beweging. Wellicht is het daar nog wat vroeg voor."

Middelgrote zelfstandige supers presteerden boven de markt
Marshoek constateert wel dat de zelfstandige supermarktondernemers als groep beter presteren dan de supermarktsector als geheel. In 2014 bleef de supermarktomzet zo goed als gelijk. Kleine supermarkten scoorden iets minder dan de markt, middelgrote zelfstandige supers (met een omzet tussen de €50.000 en €250.000) iets beter.

Ook anno 2015 geldt nog altijd: 'hoe hoger de omzet, hoe hoger het netto-resultaat', vindt Marshoek. Zelfs als het in procenten geen extra winst oplevert
Stel omzet veilig door klanten te lokken en binden
De 'middensupers' blijken voor hun hogere omzet hogere personeelskosten te moeten maken. Volgens Mulder zijn de meer middle-of-the-road zelfstandige winkeliers in het gat gesprongen dat het verdwijnen van de actieformule C1000 na de overname door Jumbo liet vallen. Door prijsacties haalden ze in euro's meer omzet en meer marge binnen. Per euro omzet stegen echter de loonkosten (het omzetten van meer verpakkingen kost immers meer handen) en bleef de procentuele marge achter. Dat maakt hen kwetsbaar.

Volgens Mulder moeten de zelfstandige middensupers dezelfde weg kiezen als de grote: "Investeren in een betere winkel en in de kwaliteit van je winkelteam. Waarom zou je de consumenten een alibi verschaffen om naar de discount te gaan? Lidl is nu de lachende derde", zegt hij in Distrifood. Juist de middensupers zijn goed gepositioneerd om hun klanten een betere beleving te bieden. En als ze daarvoor moeten investeren in klantenlokkers als versmarkten en foodcounters, houden ze op die manier in ieder geval hun klanten vast. En ook anno 2015 geldt nog altijd: 'hoe hoger de omzet, hoe hoger het netto-resultaat', vindt Marshoek. Zelfs als het in procenten geen extra winst oplevert.

Fotocredits: 'Mercado Municipal', Ting Chen