Financieel retailspecialist bureau Marshoek analyseert jaarlijks in een benchmark de cijfers van 224 zelfstandige supermarktondernemers.
De verrassendste conclusie van dit jaar: de grote supermarkten (met een omzet boven de €250.000) doen het niet veel beter dan de markt. In Distrifood zegt Marco Mulder: "Juist in die winkels zijn nieuwe zaken toegevoegd op het gebied van foodexperience. Horeca-achtige elementen. Je zou verwachten dat dit een effect zou hebben op het versaandeel en daarmee op de omzet. Dat is echter niet te zien in de benchmark. Het versaandeel komt niet in beweging. Wellicht is het daar nog wat vroeg voor."
Middelgrote zelfstandige supers presteerden boven de markt
Marshoek constateert wel dat de zelfstandige supermarktondernemers als groep beter presteren dan de supermarktsector als geheel. In 2014 bleef de supermarktomzet zo goed als gelijk. Kleine supermarkten scoorden iets minder dan de markt, middelgrote zelfstandige supers (met een omzet tussen de €50.000 en €250.000) iets beter.
De 'middensupers' blijken voor hun hogere omzet hogere personeelskosten te moeten maken. Volgens Mulder zijn de meer middle-of-the-road zelfstandige winkeliers in het gat gesprongen dat het verdwijnen van de actieformule C1000 na de overname door Jumbo liet vallen. Door prijsacties haalden ze in euro's meer omzet en meer marge binnen. Per euro omzet stegen echter de loonkosten (het omzetten van meer verpakkingen kost immers meer handen) en bleef de procentuele marge achter. Dat maakt hen kwetsbaar.
Volgens Mulder moeten de zelfstandige middensupers dezelfde weg kiezen als de grote: "Investeren in een betere winkel en in de kwaliteit van je winkelteam. Waarom zou je de consumenten een alibi verschaffen om naar de discount te gaan? Lidl is nu de lachende derde", zegt hij in Distrifood. Juist de middensupers zijn goed gepositioneerd om hun klanten een betere beleving te bieden. En als ze daarvoor moeten investeren in klantenlokkers als versmarkten en foodcounters, houden ze op die manier in ieder geval hun klanten vast. En ook anno 2015 geldt nog altijd: 'hoe hoger de omzet, hoe hoger het netto-resultaat', vindt Marshoek. Zelfs als het in procenten geen extra winst oplevert.
Fotocredits: 'Mercado Municipal', Ting Chen
De verrassendste conclusie van dit jaar: de grote supermarkten (met een omzet boven de €250.000) doen het niet veel beter dan de markt. In Distrifood zegt Marco Mulder: "Juist in die winkels zijn nieuwe zaken toegevoegd op het gebied van foodexperience. Horeca-achtige elementen. Je zou verwachten dat dit een effect zou hebben op het versaandeel en daarmee op de omzet. Dat is echter niet te zien in de benchmark. Het versaandeel komt niet in beweging. Wellicht is het daar nog wat vroeg voor."
Middelgrote zelfstandige supers presteerden boven de markt
Marshoek constateert wel dat de zelfstandige supermarktondernemers als groep beter presteren dan de supermarktsector als geheel. In 2014 bleef de supermarktomzet zo goed als gelijk. Kleine supermarkten scoorden iets minder dan de markt, middelgrote zelfstandige supers (met een omzet tussen de €50.000 en €250.000) iets beter.
Ook anno 2015 geldt nog altijd: 'hoe hoger de omzet, hoe hoger het netto-resultaat', vindt Marshoek. Zelfs als het in procenten geen extra winst oplevertStel omzet veilig door klanten te lokken en binden
De 'middensupers' blijken voor hun hogere omzet hogere personeelskosten te moeten maken. Volgens Mulder zijn de meer middle-of-the-road zelfstandige winkeliers in het gat gesprongen dat het verdwijnen van de actieformule C1000 na de overname door Jumbo liet vallen. Door prijsacties haalden ze in euro's meer omzet en meer marge binnen. Per euro omzet stegen echter de loonkosten (het omzetten van meer verpakkingen kost immers meer handen) en bleef de procentuele marge achter. Dat maakt hen kwetsbaar.
Volgens Mulder moeten de zelfstandige middensupers dezelfde weg kiezen als de grote: "Investeren in een betere winkel en in de kwaliteit van je winkelteam. Waarom zou je de consumenten een alibi verschaffen om naar de discount te gaan? Lidl is nu de lachende derde", zegt hij in Distrifood. Juist de middensupers zijn goed gepositioneerd om hun klanten een betere beleving te bieden. En als ze daarvoor moeten investeren in klantenlokkers als versmarkten en foodcounters, houden ze op die manier in ieder geval hun klanten vast. En ook anno 2015 geldt nog altijd: 'hoe hoger de omzet, hoe hoger het netto-resultaat', vindt Marshoek. Zelfs als het in procenten geen extra winst oplevert.
Fotocredits: 'Mercado Municipal', Ting Chen
Hoe dat nu allemaal zit in het land waar ik woon (Thailand) is me -ook- onduidelijk. Behalve een ding: aan het winkelpersoneel heb je niets, dat weet nergens van. Op z'n best moet weet-ik-waar een hogere chef vandaan komen die weet waar zijn personeel de -ik noem maar wat- olijfolie in het schap heeft gezet. Heb het ook niet over "olaif" want dan weet hij niet dat dat "olieve" is. Toegegeven ik weet de juiste uitspraak ook niet. Wel de correcte spelling, maar die spelling zegt hem niets (en 'zijn' spelling -in een totaal alfabet- zegt mij niets.
De strijd om het bestaan om dat niet van honger en gebrek te moeten opgeven was indertijd in het oerwoud hard, tegenwoordig in de supermarkt. Als je -als supermarketier- in een georganiseerde maatschappij (1) alleen maar goed voedsel aanbiedt, zou het -als klant- (2) toch een fluitje van een cent moeten zijn dat goede voedsel ook te bemachtigen? Maar ja aan (1) wordt niet voldaan (en zelfs in de knakworst stiekem suiker gestopt) dus kun je (2) wel vergeten. "Lokken en binden" van klanten? Ik loop van de ene "Foodlog" na de ander "Big C" en hoe ze allemaal mogen heten. Nou ja, ik woon in een nogal grote stad. In een dorp loop je je met een zorgvuldig opgesteld boodschappenlijstje nog eerder stuk. Bedrijven moet niet naar steeds weer andere formules op zoek gaan, maar gewoon bovenstaand een-tweetje volgen.