De leiding loopt van de brouwerij in Enschede naar het Festivalterrein van de Zwarte Cross, 40 kilometer verderop. Al jaren zijn de lange konvooien met tankauto's die nodig zijn om tijdens de Zwarte Cross de bierdrinkers te bevoorraden, de brouwer een doorn in het oog. Er zijn zelfs veiligheidsmaatregelen nodig om de complexe logistieke operatie in goede banen te leiden. Grolsch is hoofdsponsor van de vierdaagse Zwarte Cross, die afgelopen jaar 185.000 bezoekers trok.

Wegtransport: weinig duurzaam
Grolsch heeft zich doelstellingen voor maatschappelijk verantwoord ondernemen en milieuvriendelijkheid gesteld. Dan ligt het voor de hand te kijken of je een oplossing kunt vinden voor een zo weinig duurzaam proces als een mega-wegtransport. Twee jaar deed het concern over bedenken van de bierleidings-oplossing. De voorgenomen vernieuwing van de N18 gaf de doorslag.

Grolsch is niet de eerste brouwerij die bier ondergronds gaat transporteren. In Brugge werkt brouwerij De Halve Maan aan een drie kilometer lange leiding door de binnenstad van de brouwerij naar de bottelarij. Grolsch zelf deed al ervaring op met een lange leiding. In 2004 legde de brouwer een 7 km lange leiding aan van de bronnen in Noord-Enschede naar de nieuwe brouwerij. Door deze leiding stroomt gewoon water.

'High tech bierleiding'
Naar het crossterrein moet bier gaan stromen door een 40 kilometer lange 'high tech'-bierleiding. Het bier gaat in de leiding gekoeld worden door middel van restwarmte die vrijkomt bij het brouwproces.
Dan kan exact de hoeveelheid bier worden afgenomen die nodig is, op de perfecte temperatuur. Zonder 'al dat gedoe over de weg'
Dat moet er toe leiden dat "in 2018 ze op de Zwarte Cross in de Achterhoek de bierleiding naar believen aan- en uit kunnen zetten. [Dan] kan exact de hoeveelheid bier worden afgenomen die nodig is, op de perfecte temperatuur", zegt Edwin Blom, verkoopdirecteur van Grolsch, in Out-of-Home Shops.

De investeringskosten voor de bierleiding bedragen circa 16 miljoen euro. Door 'mee te liften' met de vernieuwing van de N18 kunnen de kosten beperkt blijven. 'Bovendien krijgt het project overheidssubsidie in het kader van vernieuwende Europese infrastructuurprojecten om vervoersstromen over de weg te verminderen', meldt Grolsch. Met de overige horecabedrijven langs de N18 in Twente en de Achterhoek wordt overlegd of zij ook een aansluiting willen op de bierleiding. Het zou immers van weinig duurzaamheid getuigen als de leiding maar vier dagen per jaar in gebruik is.

Fotocredits: 'This truck is powered by Grolsch', Kevin McManus