Duurzaamheid een hype
De bloemist heeft het moeilijk en vangt een extra zakcentje door mee te varen op de hype die duurzaamheid heet. En waarom niet? In tijden van financiële malaise is alles mooi meegenomen. Hij is zeker niet de enige, maar financieel gewin is niet voor iedereen de drijfveer. Durfals en pioniers omarmen de initiële gedachte van duurzaamheid. Zij zien dat het gaat om het hele plaatje en niet alleen om een positieve balans op de jaarrekening. Zij, die actief zijn in de voedselindustrie, weten dat het niet gaat om wat we eten, maar om wat we niet meer eten.
Strobaalurinoir
Een paddenstoelfabriek op basis van oude koffieprut, een Frans 'strobaalurinoir’ waarin festivalgangers dankzij hun ontlasting bijdragen tot het ontwikkelen van compost en een supermarkt die ‘lelijke’ groentes verkoopt. Zulke initiatieven noem ik ‘goedkoop’. Ze pakken de uitdaging vanuit de kern aan en lopen daarmee uit de pas ten opzichte van producten die alleen maar beter verkopen. ‘Goedkoopzaamheid’ is niets meer dan het zien van het hele plaatje, waarbij economisch gewin gelijk staat aan de maatschappelijke effecten én het verminderen van de belasting van de aarde.
‘Goedkoopzame’ relatie
Als meer mensen het gehele plaatje nu eens zagen. Met veel pijn, tijd en moeite zijn de bovenstaande initiatieven tot stand gekomen. Zij lieten het snelle geld schieten en gingen voor lange termijn winst. De bloemist? Daar loop ik vlug voorbij. Ik heb niets met ‘duurzame’ bloemen. Misschien stap ik binnen als er de volgende keer een bord buiten staat met de tekst:’’goedkoopzame’ bloemen uit voedselverspillingscompost’.
Fotocredits: 'flowershop', uitsnede, Hindrik Sijens
Een mooi interview met Ockels:
http://www.trouw.nl/tr/nl/14148/Duurzame-100-2013/article/detail/3522832/2013/10/10/Wubbo-Ockels-Ik-ben-astronaut-van-ruimteschip-Aarde.dhtml