De oproep van minister Gerda Verburg voor gezonde voeding in combinatie met meer beweging ging vergezeld door een ludieke actie om bewegen door schoolkinderen te bevorderen: een wedstrijd handmelken van een koe voor een gezond goed doel. Minister Verburg ging de strijd aan met Barbara de Loor, bekend schaatster, tv personality en ambassadeur van het Nederlands Instituut voor Sport en Bewegen (NISB), en Ankie Wijnen, melkveehouder en Voorzitter Coöperatieraad Campina. Aangemoedigd door leerlingen van basisschool De Molenwiek uit Woerden, gingen de drie topvrouwen aan het werk.
Elke liter handgemolken melk was goed voor een sport/beweegkist voor een basisschool en 1000 euro voor een goed doel. Campina’s nieuwe melk (volle melk, halfvolle melk, karnemelk) is nu volop verkrijgbaar in de Nederlandse supermarkten. De vertrouwde Campina melk – Campina is het grootste melkmerk van Nederland – heeft vanaf nu een evenwichtiger vetzuursamenstelling. Ruim 500 Campina-boeren maken de melk nu nog gezonder door melk te produceren met 20% meer onverzadigde vetten. De combinatie van speciale, natuurlijke bijvoeding en lekker grazen in de wei zorgt ervoor, dat de koeien het hele jaar door melk geven met deze evenwichtiger vetzuursamenstelling. De nieuwe melk van Campina zorgt voor Nederlands grootste aparte melkstroom: 200 miljoen liter Campina melk die staat voor een uniek totaalconcept.
bron: culinairnet
De andere kant:
Weidegang is geen verkoopargument
In Nederland hebben verschillende marktpartijen zich opgeworpen als voorstanders van beweiding en het stimuleren daarvan. Maar uit onderzoek van zuivelconcern Campina blijkt dat consumenten er, vooralsnog terecht, vanuit gaan dat de koeien in de wei staan. Dat betekent dus dat zuivelproducenten weidegang niet als uniek verkoopargument van hun producten kunnen gebruiken. Dat stelt Rolf Poelstra, business development manager bij Campina.
Poelstra waarschuwt zuivelbedrijven. Op het moment dat 'weidemelk' als product wordt vermarkt zal de de consument zich ineens vragen gaan stellen bij de hedendaagse melk. Is die dan niet afkomstig van koeien in de wei, is de vraag die dan terecht opkomt.
Toch steekt Campina wel degelijk in op stimulering van weidegang, maar dan vanuit een ander spoor, namelijk via productdifferentiatie. De ervaring leert dat de verbinding tussen koe en eindproduct voor consumenten vervalt als er in de fabriek aan de melk gesleuteld wordt. De consument ziet het dan niet langer als een natuurlijk product maar als een specialiteit, aldus Poelstra.
bron: Molenaar
Is het nu werkelijk nodig dat iedereen elkaar wil overtreffen met dure wetenschappelijke feiten? de 1 wil nog slimmer en beter overkomen dan de ander...de 1 probeert de ander zo hard mogelijk te ondermijnen..
Beter voor je lichaam willen zorgen door goed en bewust te eten wilt ook zeggen dat je beter voor je ziel wilt zorgen...en anderen in hun waarde te laten...Respecteer elkaars meningen en als het niet geheel in je straatje past, probeer dan wel of het kan passen of laat het links liggen..een aanvulling op de informatie is prima...maar op een respectvolle manier...