Gedragsverandering
In een recent interview lichtte Duncan Selbie, hoofd van Public Health England, een tipje van de sluier op. De overheid is op zoek naar manieren om consumenten gezonder te laten eten en hun gedrag te laten veranderen. Waarschuwingen of gezondheidsadviezen op de kassabon zijn een manier om het publiek rechtstreeks te 'nudgen'. De plannen zijn nog in een zeer pril stadium, maar gesprekken met de supermarkten maken er onderdeel van uit.
Supermarkten en hun klanten
"We moeten 4 of 5 grote bedrijven vinden die belangrijk zijn voor consumenten - Sainsbury's, Tesco, Lidl hebben miljoenen mensen in hun databases - teneinde mensen te bereiken", zegt Selbie. Hij ziet voor zich dat supermarkten de beschikking zouden krijgen over de de algoritmes die Public Health England gebruikt om de hoeveelheid suiker en vet uit te rekenen van de boodschappen die mensen afrekenen. Daarmee zou een gepersonaliseerd gezondheidsadvies tot de mogelijkheden gaan behoren.
Tam Fry van het National Obesity Forum verklaart zich voorstander van het plan, omdat de overheid er tot op heden niet in geslaagd is de nog steeds toenemende obesitasgolf af te remmen. Een aanpak via de supermarkten is veelbelovend: "Het is zeer waarschijnlijk dat klanten de informatie geloven die ze krijgen van de winkels waar ze trouwe klanten zijn, in tegenstelling tot de preken die ze krijgen van 'bevoogdende' politici", zegt hij in The Telegraph.
Supermarkten haasten zich te verklaren dat zij nog niets van de kassabon-plannen weten, maar al diverse initiatieven hebben ontplooid om klanten gezondere keuzes te laten maken.
Dus Engelse dikkerds hebben een kassabon nodig om te ontdekken dat hun vetlagen afstammen van fish, chips, beer & sweets? En zonder kassabon weten ze dat niet? Echt?