Consumenten, zeggen de onderzoekers, zijn duidelijk op zoek naar een 'uitgebalanceerde en persoonlijke benadering' van gezond eten, waarbij 'af en toe jezelf verwennen' ook mag. De traditionele gezondheidsindicatoren als 'minder zout', 'vetarm' en 'suikervrij' worden wel herkend, maar daarmee verwen je jezelf blijkbaar niet. Als er daarentegen op de menukaart staat dat ergens een portie groenten of fruit in zit, of dat het 100 procent volgraan is, duidt dat volgens de consumenten ook op gezond eten. Dan wordt de smaakperceptie juist positief beïnvloed.
Darren Tristano, Vice President van Technomic, zegt op AFN dat er een verschuiving plaatsvindt in wat consumenten onder gezondheid verstaan. 'We zien meer consumenten gevoelig zijn voor 'gezondheids-halo-effecten' - van claims zoals lokaal, natuurlijk en biologisch, of volgraan en vrije uitloop'.
Gezond en lekker komen blijkbaar niet vanzelfsprekend samen in je bord. Pas als het ook van dichtbij komt en verantwoord is, wordt het echt lekker. Dan wordt gezond eten jezelf verwennen.
Fotocredits: gumption
Henric, sommige mensen kunnen noodgedwongen hun ware identiteit niet prijsgeven, ook al zouden ze dat willen. Heeft vaak te maken met bescherming van hun identiteit. Die bescherming is nodig omdat zieke en criminele mensen ook het internet gebruiken.