bron: vtk-tv
Aiko,waar,in de video meldt deze persoon dat.
Overigens heb ik er niet onoverkomelijke problemen mee.
Verder bedoelde ik,buiten,dat naar buiten ruikt.
Aiko,waar,in de video meldt deze persoon dat.
Overigens heb ik er niet onoverkomelijke problemen mee.
Verder bedoelde ik,buiten,dat naar buiten ruikt.
@Jacobus,de circkel is dan weer rond lijkt me.
Het zal hopelijk niet zover komen dat de winkels van te voren moeten aangeven dat ze gebruik maken van geurverspreiders...Dit gaat uiteindelijk wel gebeuren. Een winkelier bedenkt iets, de rest van de schapen wil dat ook en gaat het ook gebruiken in z'n winkel. De overheid komt er achter dat wij ons toch wel erg gemakkelijk laten beïnvloeden en gaat het idee verbieden. Of laat door een duur bureau een sticker ontwerpen die de winkelier dan op z'n deur moet plakken.
Anne,Ik vind daar niets stiekem aan. de persoon in de video meldt het gewoon en vind het prachtig.
De consument zal even moeten wennen, maar in de toekomst zal hij/zij de geur opzoeken die bij zich past. Zie het als een soort klantenbinding.
Het zal hopelijk niet zover komen dat de winkels van te vorne moeten aangeven dat ze gebruik maken van geurverspreiders. De stickers bij binnekomst van die winkels zijn zo talrijk dat je daar al bijna niets meer naast kan plakken, laat staan dat dit dan nog in enig effect sorteert.
je spreekt van geitenworstjes zonder geur.... wedden dat als ik binnenkom en jij bakt de worstjes dat ik iets ruik? Ik bedoel maar!
Aiko,ik vind dat toch weer iets heel anders.
Natuurlijk word ik verleid.Zoals afgelopen zondag in Broek,door te mogen proeven.Ik sta er zelf bij.Kan het kopen,of laten liggen.
Vanzelfsprekend is het handig te laten proeven,zodoende nam ik de geitenworst en het gerookte geitenkaasje mee.Het laatste kende ik al van hun.Dat heeft met een gezonde handelsgeest te maken.Voor de klant prettig,alvorens hij of zij iets koopt,wat die wel,dan niet lekker vind.
Evenzo bij de slager,groentenboer etc.Lekker zeg ik dan,maar ik kwam voor,zeg maar aardbeien.Kan best zijn,als ik het te proeven stukje lekker vond,het de volgende keer koop.
Het is tast,zichtbaar en open.
Bij geurverspeiders,vind ik het meer een stiekemig gedoe.Ik neem dan maar even weer het voorbeeld van de brillenmans-designer,die van te voren zijn zaak naar gemaaid gras heeft laten ruiken.Als klant weet je dat niet.Dus stink je er letterlijk en figuurlijk in.
En tja,dan is er de Groenecontainer om het verkeerde in te deponeren of het naar je buren brengen.
Marktplaats,broer,buur,vriend,waar je je b.v. verkeerde maaimachine[Dick zijn voorbeeld] aan kan slijten.
Jezelf wijs makend,dat je er dan toch maar mooi weer behoorlijk voor terug hebt gekregen.
Gelukkig ben ik door enigszins schade en schande daarbinnen wijzer geworden.
En je moet maar zo bedenken,hebben een zus van mij en ikzelf bedacht,we mogen 10 procent verkeerde aan kopen doen.Het wordt pas ernstig als je blijft steken in verkeerde aankopen.
Verder,vanavond eten we toch weer lekkerrr,o.a.een deel nog van het geitenworstje en buiten.Met niks veredelde geurverspreiders.
Eet smakelijk allemaal.
@Ailko,
Beïnvloeding hoort bij het leven en mensen moeten zich daar tegen wapenen en/of zelf leren beïnvloeden. Helemaal waar. Maar het is even noodzakelijk dat de activiteiten van handelaars en beetje ingeperkt worden. Van een compleet vrije markt wordt je knettergek. Daarom zijn markten bijvoorbeeld afgebakende terreinen, wereldwijd.
Manipulatie is van alle tijden, je kunt ook spreken over koopmansgeest of handelsgeest. Is dat crimineel? ik vind van niet. Het is tenslotte de koper die bepaald, want die betaald. Dat je op een verkeerd been wordt gezet omdat iets lekker ruikt en dit appeleert aan je onderhuids gevoel/emotie is iets waar je als koopman nu juist probeert te activeren. De groenteboer ( stukje rijpe meloen)doet dat net zo goed als de kaasboer9 stukje kaas) of de slager(stukje worst).
Waarom worden wij zenuwachtig als het om geur gaat? Ik denk dat het komt omdat we dit niet kunnen grijpen. Om dat dit het onderbewuste activeert en we impulsen krijgen die we liever niet zouden tonen.
Crimineel? Ik heb een dubbel gevoel. Aan de ene kant vind ik het niet mogen dat wij gemanipuleerd worden. Aan de andere kant vind ik het ons eigen schuld dat wij ons laten manipuleren.
Omdat er onder de nieuwsbeelden van Fox in de Verenigde Staten tijdens de tweede Golfoorlog telkens korte tekstberichtjes langs kwamen scrollen met teksten als "massavernietigingswapens vrijwel zeker gevonden", werd volgens onderzoekers die mensen opbelden met de vraag "zijn er massavernietigingswapens gevonden in Irak?" het verbijsterende resultaat behaald dat iets van 70% van de Amerikaanse bevolking dacht dat er massavernietigingswapens in Irak waren gevonden.
Is manipulatie crimineel? Tja...
Ai, da's waar ook ;-)
Tjonge, zou geurmarketing echt zo crimineel zijn? Ik kan er verder echt geen zinnig woord gebaseerd op enige kennis over uitbrengen.
Maar stel nou dat ik thuiskom met de grasmaaier van mijn dromen die maait zoals het rook in de winkel en die ook nog eens fantastisch maait...Prima! Maar mensen die met zo'n grasmaaier thuiskomen terwijl ze slechts de beschikking hebben over een balkon zullen zich zwaar gemanipuleerd voelen achteraf...
Oef, dat is in zijn eenvoud een wel heel complexe alles of niks vraag.
Natuurlijk wil ik niet gemanipuleerd worden. Dat wil zeggen niet zodanig dat ik thuiskom met iets dat ik eigenlijk helemaal niet wou. En als er geuren zijn die mensen spontaan tot dieven of moordenaars maken, dan zou ik daar ernstig bezwaar tegen maken.
Maar stel nou dat ik thuiskom met de grasmaaier van mijn dromen die maait zoals het rook in de winkel en die ook nog eens fantastisch maait. Dan heb ik geen bezwaar. Het is wel onwaarschiinlijk en laat zien waar het probleem zit:
pas op voor producten waar een luchtje aan zit. Kennelijk is er niks beters te verzinnen om ze verkocht te krijgen.
Heeft er iemand problemen mee dat hij gemanipuleerd wordt, tijdens het winkelen?Ik wordt gelukkig niet gemanipuleerd tijdens het winkelen. Ik heb er wel problemen mee dat mensen die gevoelig zijn voor manipulatie gemanipuleerd worden.
Ho,ho mensen, we draven door. Even weer on topic.
Heeft er iemand problemen mee dat hij/zij gemanipuleerd wordt, tijdens het winkelen?
Ik mis nog het onderscheid tussen marketingtool en stankoverlast. Wat de één een aangename stroopwafelgeur vindt, kan de ander als stankoverlast ervaren. Zoals bijv. bij het benzinestation in de ochtend, wanneer de geur van de opgewarmde vette croissants de winkel in wordt geblazen. Kom je net lekker fris onder de douche vandaan in je eigen geurtje, whammmm, vette baklucht erover. Een ander denkt: ha, krantje, croissantje, snelle hap kopen.
Daar zouden ze best een 'norm' met bijbehorende 'vergunning' voor kunnen bedenken.
Een verplichte vergunning en voor elke meter dat de stroopwafels ruikbaar zijn een bepaald bedrag op laten hoesten...Er kunnen niet vergunningen genoeg zijn inderdaad. Probleempje bij deze is het feit dat sommige mensen beter ruiken dan anderen en dus een paar meter eerder de geur oppikken. Alvast polderen dan maar?
Vroeger was de geur van het luiksewafelkraam voor mij dodelijk.
Ik denk dat ik er ondertussen immuun aan geworden ben.
maar een goede bakker haal je er ook met de neus uit(of kunnen ze dat ook al neppen?).
Dick, nee ik had het idd alleen over geur buiten winkels. Aan verleidingswetenschap op privéterrein kun je weinig doen. Als je de Bijenkorf in stapt moet je er rekening mee houden dat je met allerlei spullen naar buiten komt, die je niet had willen kopen.
Hoe zit het dan met de verplichte geurvreterij bij frietkotten, pluimveehouderijen, varkensstallen etc? Wanneer wordt een marketingtool iets dat onder de hinderwetvergunning valt?
Precariorechten -die gelden toch niet binnen winkels?
Juridisch zou je geur op dezelfde manier kunnen behandelen als reclameborden. Een verplichte vergunning en voor elke meter dat de stroopwafels ruikbaar zijn een bepaald bedrag op laten hoesten.
Een dubieuze dan. Als je fruit mag claimen voor producten die er niet eens naast hebben gelegen (bijv. bosvruchten in yoghurt), hoe wil je dan juridisch wegkomen met zo'n tax?
Misschien wel, maar ik kan me haast niet voorstellen dat bijv. in de VS er niet iets bestaat op dit punt.
Misschien valt het ook wel onder een soort 'overlast' vergunning, zoals je dat bij herrie ook hebt. Het mag, mits en tenzij...
meerdere sites maken er melding van:
- reclamewereld.blog.nl
- nujij.nl
- reclamebureau-info.nl
Niemand spreekt over geurtax of geurvergunning. Kunnen we hier over een primeur spreken?
Geurtax, briljant Wouter, en dan straks ook nog een keurmerk: Ik Ruik Bewust :-).
Wouter, geurvergunning?
Het is opvallend dat geurmarketing vooral succesvol bedreven wordt bij de verkoop van energierijke producten: snoep, patat, stroopwafels, croissantjes, braadworst, oliebollen etc. Het ligt voor de hand om geurvergunningen alleen af te geven voor maatschappelijk gewenst geachte snackkraampjes en eethuizen en anders een geurtax te heffen.
Ik vind gemaaid gras overigens niet bijzonder lekker ruiken.
Op zich is het wel interessant om te weten welke geur de aankoop van een zonnebril beïnvloedt. Louter uit psychologisch oogpunt, zou dat best vers gemaaid gras en dergelijke zomerse luchtjes kunnen zijn. Al lopen mensen met aanleg voor hooikoorts natuurlijk snel door.
Je kunt er ook een heel andere manier van chemische oorlogsvoering bij bedenken.
En er dan nog eentje,waar geen geur voor nodig is,maar een zinderende hitte.Vakantiehitte Frankrijk bijv.Ja,juist,vlucht je de supermarkt binnen.
Mijn man richting worsten en alles wat daarmee te maken heeft en ik richting,hierboven al vermeld:chocolade en....de visafdeling.
Gelukkig tref je op een mini-campingkje altijd wel een paar aardige lui,die bij jou willen mee-eten.
Overigens heb ik ook alweer gehoord,dat in ik meen, een design brillenzaak er een gras of hooigeur verspreid werd en er weer van af is gezien,om reden,die ik ben vergeten.Het vergeten,waarschijnlijk,omdat ik het zo,n absurd idee vind.Wil je gras ruiken,ga dan in juni het land op.Pas en echt gemaaid,dan oh zo lekker.
'Niets nieuws". Dat lijkt me toch niet. Er komen nu apparaten voor op de markt die het mogelijk maken om voor weinig geld iedereen met geur te neppen die je maar wilt. Da's wel degelijk een nieuwe ontwikkeling in geurmarketing.
Die kippengrill is echt. Dat gemaaide gras zo nep als maar kan.
yep, da's er ook zo eentje.Het verschil met die geur-orgels is dat je dit ziet en zien doet verkopen. De geur maakt de koop-impuls dan alleen sterker.
Ailko, wat denk je van die kippengrill die ze dan buiten neerzetten? Zelfs als geen-vleeseter is het bijna onmogelijk daar weerstand tegen te bieden!
Anne, je hebt helemaal gelijk, het is niet nieuw en er is ook al volop mee ge-experimenteerd. Denk maar aan de geur van boter als je in de stationshal loopt van Amsterdam centraal. De boter-geur-potjes zetten ze op de oven en dat doet de verkoop goed. Zo ook de geur van regen, dat houdt je langer in de winkel en daardoor besteed je meer. Maar wat wel nieuw is dat winkeliers er nu oprecht vooruitkomen.
Op zich is dit fenomeen niet nieuw vanzelf.Lekkere geuren trekken aan.Niet voor niets zijn de supermarktjes bij ons ook met afbakbroodjes begonnen.Van nature ben ik niet zo,n snoepmens,maar...chocolade.Als ik in Berlijn ben,dan ,,moet,, ik even bij Rauch naar binnen.Wat een geurrr en het zien van de chocolade.Tja,dan ga ik voor de bijl.Het met mijzelf volkomen eens zijn,dat ik voorlopig Berlijn even niet meer zie,dus dat het beter is,wat meer chocolade te kopen.
Nu blijkt de Caldiwinkel in mijn nabij gelegen stad dit ook te verkopen.Alleen en dat is dan weer het verschil,de speciale geur ontbreekt,daar wel weer de lekkere koffiegeur.
Gisterochtend met mijn man,naar ,,achter de dijk[Wad],,Op de terugweg door Broek,mini stalletjes aan de weg met frambozen,bessensoorten,aardbeien.Nu daar hoef je ook niet voor in een winkel te staan,een geur,hummm,exstra lekker in de buitenlucht.Dan moet je netzo goed opletten niet teveel te willen kopen.Daar is ook een geitenboerderij.Jawel met heerlijke kaasjes en geitenworstjes.Op de toonbank,bordjes met te proevenstukjes kaas en worst,een geur verspreidend.Nu,dat wil ook wel doen kopen.En als het dan ook nog net rond 12uur is.
@Anne, niet zozeer verbaal maar non-verbaal, bedoelde ik.