In 2018 gaven Amerikaanse frisdrankproducenten meer dan $1 miljard uit aan reclamecampagnes, becijferde het Rudd Center for Food Policy & Obesity in het rapport Sugary Drinks FACTS.

Achter het forse bedrag blijkt ook nog eens een geniepige strategie te zitten. De marketinginspanningen richten zich grotendeels op de Afro-Amerikaanse en Spaanstalige jeugd in de VS. Die krijgen 2 keer meer frisdrankreclames te zien dan blanke kinderen. “In die markt is de meeste winst te behalen”, zegt Lori Dorfmann, hoogleraar Gezondheid en Sociaal Gedrag bij Berkeley Public Health. Het doel is om merktrouw te kweken met beroemde personen en sporthelden die de kinderen aanspreken, zodat ze nu en ook later frisdrank blijven drinken.

Gesuikerde frisdranken worden in verband gebracht met onder meer obesitas. En obesitas blijkt een risicofactor voor een heftiger ziekteverloop en grotere kans om te overlijden aan Covid-19.

Het Rudd Center roept op tot actie: ze willen dat mediabedrijven die kinderprogramma’s maken minder frisdrankreclames uitzenden en staten een suikertaks invoeren. De opbrengst kan gebruikt worden om de gezondheidsongelijkheid in de VS te verminderen en de gekleurde en Spaanstalige kinderen te beschermen.
Bron: CNN - Billions spent on ads encouraging minority youth to drink unhealthy sugar-laden beverages