De fusie tussen Ahold en Delhaize leidt op de Belgische markt tot een 'onbetwiste kampioen', met 900 winkels een en omzet van 25 miljard euro. De andere spelers op de Belgische markt maken zich op voor de concurrentieslag met die nieuwe veel grotere concurrent en vrezen vooral de grotere inkoopkracht. Toch ziet het er niet naar uit dat de fusie al op korte termijn tot lagere prijzen gaat leiden.

"In 2016 kan Ahold Delhaize nog onvoldoende de lagere inkoopprijzen afdwingen waar het denkt recht op te hebben. Eerst moeten de afdelingen in elkaar worden geschoven en moet de fusiegroep als een blok gaan onderhandelen bij de leveranciers. Die twee zaken nemen zeker de rest van 2016 in beslag", schrijft Knack in een analyse.

Volgens Knack zullen de fabrikanten van merkproducten in eerste instantie vasthouden aan de hogere inkoopprijzen voor de Belgische markt, uit angst dat anders ook de andere supers als Carrefour en Colruyt 'Hollandse' inkoopprijzen zullen bedingen. Op termijn zullen de inkoopprijzen in de Benelux onvermijdelijk dichter bij elkaar komen liggen. Dat betekent dat Ahold Delhaize niet veel speelruimte zal krijgen voor scherpe aanbiedingen onder het marktniveau. Dat groeit immers mee omlaag.

Naar verwachting zal het fusiebedrijf kiezen voor scherpe promoties voor producten die tijdelijk in het assortiment opgenomen zijn. Op die manier kan het de concurrentie met Colruyts laagsteprijsgarantie en Lidl's discountprijzen aan. Om klanten te verleiden tot extra aankopen, zullen alle Belgische supermarkten, van Delhaize tot de harddiscounters, inzetten op vernieuwingen in het assortiment en extra seizoensaanbiedingen.
Bron: Knack - Fusie Ahold Delhaize doet prijzen niet dalen