De aandeelhouders van AB InBev, SABMiller én van Newbelco, de toekomstige topholding, zijn gisteren akkoord gegaan met de fusie tussen de twee grootste bierbrouwers ter wereld. Op 10 oktober gaan de twee officieel samen, onder de naam AB InBev. Het nieuwe AB InBev komt de top-5 van de grootste consumentenmerken ter wereld, na Nestlé, Procter & Gamble, PepsiCo en Unilever maar vóór Coca-Cola. In termen van winst voert het nieuwe AB InBev dit illustere klassement zelfs aan, voor Procter en Nestlé. Bierbrouwers nummer 3 en 4, Heineken en Carlsberg, spelen voortaan in een andere divisie, aldus de Belgische zakenkrant L'Echo.
Bron: Echo - AB InBev emporte SABMiller, gagne l'Afrique et dépasse Coca-Cola
De fusie kan nadelige gevolgen hebben voor Nederlandse supermarktketens. Zelfs voor grote inkooppartijen als Ahold Delhaize. "Door de fusie, die woensdag door de aandeelhouders werd goedgekeurd, kan AB InBev straks betere prijzen bedingen. Ook kan de bierbrouwer supermarkten dwingen meer promoties voor zijn merken te doen en betere plekken in het schap eisen. Supermarkten zullen niet zo snel dreigen producten uit de winkel te halen, omdat het risico te groot is dat AB InBev zijn hele assortiment terugtrekt", aldus RetailNews.
Balance of power. Ahold Delhaize zal ook nog wel verder gaan.