Sinds Brussel onder de terreurdreiging 'op slot' ging, is het aantal online bestellingen van de boodschappen in de 19 gemeenten van Brussel en de rand daaromheen met 40 à 50% toegenomen. Dat melden de grote supers Carrefour en Delhaize in de Belgische media.

Zowel het laten bezorgen als afhalen van bestelde boodschappen vertoont een duidelijke groei. Opvallend is dat de verkoop in de winkels niet onder de toegenomen internetverkopen lijdt. "We zien dat de gemiddelde aankoopwaarde per winkelkar ook is gestegen", zegt een Carrefour-woordvoerder. "Wat er misschien op wijst dat de shoppers hun aankopen voor de hele week in één keer doen in plaats van verschillende kleren per week naar de winkel te komen." Het winkelbezoek blijkt zich ook wat meer op de dag, als het licht is, af te spelen.

Van de 70 winkels van Carrefour zijn er 3 op last van de autoriteiten gesloten. Gesloten winkels vormen dus niet de verklaring voor de toegenomen internetbestellingen. De woordvoerders vermoeden dat klanten hamsteren.
Bron: GvA - Pak meer klanten bestellen online door terreuralarm