"Het merk doet zich beter voor in vergelijking met andere snacks, maar is dat zeker niet", vindt Bart van Opzeeland van foodwatch "Het begint al bij het schap. Je grijpt naar een papieren zak, maar hij blijkt gewoon van plastic." De claim 'Pure & Natural' suggereert dat het product geen toevoegingen bevat. Het woordje 'Premium' pretendeert dat Duyvis-noten beter zijn dan andere noten en 'Sea Salt' is gewoon een verkooptruc. "Zeezout is niets meer dan zout, een verbinding van natrium (Na) met chloride (Cl). Het is ondanks de nog aanwezige spoorelementen niet gezonder te noemen dan gewoon keukenzout." stelt Van Opzeeland. “Het beetje extra mineralen krijg je namelijk al voldoende binnen via een gevarieerd voedingspatroon.”

Driedubbele dosis
De cashewnoten van Duyvis smaken vooral naar zout. 'Moeder Natuur', die al jaren met divagedrag de Duyvis-praatjes verkoopt, loopt een dikke kans op zowel hoge bloeddruk als hart- en vaatziekten. Net als Duyvis-klanten. Duyvis stopt namelijk 2,5 gram zout in iedere ons cashewnoten: ruim drie keer meer dan andere fabrikanten. Het toegevoegde middel maltodextrine, na cashewnoten en olie het rijkelijkst aanwezige ingrediënt in het zakje, zorgt dat het zout aan de noot plakt. Zo weet Duyvis tenminste zeker, dat iedereen de driedubbele dosis zout daadwerkelijk binnenkrijgt.

Bloeddruk
De meeste Nederlanders eten zonder deze snack al veel te veel zout: ongeveer 9 à 10 gram per dag, terwijl de maximale aanbevolen hoeveelheid 6 gram is. Zout verhoogt de bloeddruk, wat slecht is voor de bloedvaten en verhoogt daarbij het risico op hart- en vaatziekten. Hoewel dat bekend is bij fabrikanten als Duyvis, grijpen ze steeds vaker naar zout en smaakversterkers om smakeloos, industrieel bewerkt voedsel op te peppen.

Van nature lekker?
Bovenop de berg zout vond Duyvis het ook nog noodzakelijk om gistextract, een smaakversterker, aan de nootjes toe te voegen. Blijkbaar waren de cashews toch niet “van nature” lekker. Duyvis voegt bovendien een schep suiker toe aan zijn cashewnoten. Een ontwikkeling die bij steeds meer producten te zien is. "Niet 'natural' en helemaal niet goed voor consumenten", vindt Van Opzeeland. De maatschappelijke verantwoordelijkheid van de voedingsindustrie is nog ver te zoeken, terwijl onze gezondheidszorg langzaamaan overbelast raakt door aandoeningen die verband houden met een ongezond voedingspatroon.

Duyvis Cashew Sea Salt Pure & Natural is bij uitstek een product dat de term 'puur en natuurlijk' niet zou mogen voeren.

Bron van dit bericht: foodwatch.nl