Het Vakcentrum zegt bij monde van directeur Patricia Hoogstraaten: Het consumentenvertrouwen moet weer omhoog. Daartoe moet de overheid lastenverzwaringen beperken en vooral ook goed doorrekenen. De recente accijnsverhogingen op alcohol en tabak waar supermarktondernemers in de grensstreken acuut de gevolgen van ondervonden is een voorbeeld van hoe het niet moet.
Het CBL, de koepel van retailers, heeft in een brief gepleit voor handhaven van het lage BTW-tarief. Bovendien zijn zij voorvechter voor de vrije zondagsopenstelling. Het Vakcentrum zit op deze zelfde lijn,
De FNLI, de koepel van etenswarenfabrikanten, maakt zich sterk voor heldere regelgeving op het gebied van betalingstermijnen door retailers. Directeur Philip den Ouden: Het kan niet zo zijn dat de betalingstermijn langer is dan de houdbaarheid van een product. Ook verzet de FNLI zich tegen onnodige administratieve lasten of discriminerende belastingen, zoals een vettax.
Er zijn ook belangenorganisaties die niet voor de politieke lobby kiezen. Wakker Dier bijvoorbeeld is tevreden over het effect van hun plofkipcampagne op de kipverwerkende producenten en gaat liever met de eigen acties door dan dat ze hun inspanningen richten op de politiek.
Onder de rode draad van verstandigheid om de economie en bedrijven in de benen te houden gaat nog steeds een volkswijsheid schuil: "Het leven is een pijpkaneel, eenieder zuigt eraan en krijgt zijn deel."
Fotocredits: -JvL-
Foodsector + veeindustrie + productschappen lobby dilemma, weergegeven vanuit een ander perspectief.
Met dank aan GS, immers onderstaand vb werd daar gepost op draadje,
http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2012/06/victoria_koblenko_naakt.html#
comments
***
...vooruit, nog één - om het af te leren:
Een Nederlandse firma had een roeiwedstrijd tegen een Japanse firma georganiseerd. De wedstrijd zou met een achtmansboot op de Maas worden gehouden.
Beide equipes trainden lang en hard om zo goed mogelijk voor de dag te komen. Toen de grote dag kwam, waren beide teams "topfit". Toch wonnen de japanners met een voorsprong van een kilometer.
Het Nederlandse team was zwaar aangeslagen. De oorzaak van deze vernietigende nederlaag moest absoluut boven water komen. Het topmanagement liet een projectteam vormen om het probleem te onderzoeken en om aanbevelingen te doen. Na lang onderzoek bleek dat de japanners zeven mensen hadden die roeiden en dat een man stuurde, terwijl in het Nederlandse team een man roeide en zeven man stuurden.
De leiding nam een adviesbureau in de arm voor een studie over de structuur van het Nederlandse team. Na enkele maanden van aanzienlijke inspanningen kwamen de adviseurs ook tot de slotsom dat er te veel mensen stuurden en te weinig roeiden.
Om een volgende nederlaag te voorkomen werd de teamstructuur ingrijpend veranderd. Er kwamen nu vier stuurmannen, twee hoofdstuurmannen, een stuurmanager en een roeier. Bovendien werd een prestatie-waarderingssysteem ingevoerd om die ene roeier nog meer te stimuleren. Het jaar daarop wonnen de japanners met een voorsprong van twee kilometer.
Het management ontsloeg daarop de roeier wegens slechte prestaties, verkocht de roeispanen en stopte verdere investeringen in een nieuwe boot. Het adviesbureau werd geprezen en het resterende geld werd onder het management verdeeld.
gasboer | 17-06-12 | 16:37 | + 60
***