Maart 2013 was een koude maand waarin de lente maar op zich liet wachten. Dat vertaalt zich terug in teruglopende omzetten van de detailhandel, met name bij kledingwinkels, textielsupermarkten en doe-het-zelfwinkels. Het koude weer nodigde niet uit tot een vrolijke lente-outfit of uitbundige tuiniersessies. De totale detailhandel haalde dit jaar 5,3 procent minder omzet dan in maart vorig jaar, het volume was 7,8 procent kleiner, terwijl het prijsniveau 2,6 procent hoger lag. Dat vertaalt zich in treurige CBS-cijfers.

Non-foodwinkels blijken in maart bijna 12 procent minder omzet geboekt te hebben ten opzichte van vorig jaar; het volume liep zelfs met 13,4 procent terug. Dat de totale detailhandel niet met dubbele cijfers achteruit gegaan is, blijkt te danken te zijn aan de winkels in voedings- en genotmiddelen en daarbinnen met name de supermarkten. Foodwinkels hebben, bij een iets kleiner volume dan vorig jaar, toch een omzetstijging van ongeveer 4 procent weten te realiseren. Deels is dat te danken aan Pasen, dat dit jaar in maart viel. Een andere reden is uiteraard dat mensen, ondanks alles, toch moeten eten.

Het hele eerste kwartaal laat een volumedaling zien van 5,9 procent. Non-foodwinkels daalden de eerste drie maanden 9,1 procent in volume, het volume bij foodwinkels nam met 1 procent af. Supermarkten speelden quitte, maar de speciaalzaken moesten een flinke veer laten: een volumedaling van 2,8 procent.

Morgen komt het CBS met de bbp-cijfers over het eerste kwartaal 2013.

Fotocredits: tabel omzetontwikkeling, CBS