Foodpanda en hellofood
Foodpanda is zo'n online platform dat schakelt tussen restaurants en klanten thuis. Het bedrijf bestaat sinds 2012 en meldde deze week - in z'n derde investeringsronde alweer - $60 miljoen opgehaald te hebben. Het bedrijf is onder de naam Foodpanda met name in Azië en Oost-Europa actief, en onder de naam hellofood in Latijns-Amerika, Afrika en het Midden-Oosten, schrijft Reuters. Het legt de link tussen zo'n 30.000 restaurants in 501 steden in 40 landen en hun via internet bestellende klanten.
Just-Eat, Delivery Hero, Grubhub
In Europa zijn wij vertrouwder met Just-Eat, dat al sinds 2001 op deze markt actief is en sinds kort aan de Londense Beurs genoteerd is, en het Duitse Delivery Hero. Dat bedrijf wist in 3 jaar 60.000 restaurants aan zich te verbinden in 20 landen en haalde inmiddels in diverse investeringsrondes al $285 mijoen op. Amerikanen kennen sinds 2004 GrubHub - dat in 500 Amerikaanse steden de interbestellingen van 250.000 restaurants beheert.
Gemaksfood: van lokale retail naar internationale
Retail is geen lokale handel meer en gemaksretail in food al helemaal niet, zoals blijkt. Foodpanda en Just-Eat zijn internationale technologie- en marketingplatformen. Vandaag deed Salomon Querido een voorstel om de Nederlandse (en Europese) overschotten via de Voedselbanken en verduurzaming te verwerken en elders en later te verkopen. Wat zouden Food Panda en Just-Eat een versnellende rol kunnen spelen bij de uitvoering van zo'n plan!
De traditionele grootgrutters gaan het afleggen tegen de fastfood-via-internet ondernemers. De laatste stuiptrekkingen i.e. maaltijdsalades en magnetron maaltijden ( te zout en te vet voor consumptie en bovendien niet echt vers) halen het niet bij de kwaliteit van Hellofresh en consorten. AH probeert nog mee te doen met Albert maar ik twijfel of ze nog het daarmee gaat redden. Enkel als de nieuwe foodplayers de kwantiteit boven kwaliteit stellen, blijven de supermarkten in het zadel. Bij enkele foodplatformen (bijv. JustEat) zie je dat er totaal niet gekeken wordt naar kwaliteit, iedereen mag meedoen, dus ook de pizzaboeren die vanuit een garage werken en de HACCP aan hun laars lappen.