Tegenover Quote zei oprichter Bart van Olphen: ‘Ik heb tien jaar heel hard moeten werken om Fishes op te bouwen. Maar we zijn duurzaam en idealistisch, dat is misschien niet altijd winstgevend.’
Het blad schrijft voorts dat van Olphen de laatste jaren alleen nog als minderheidsaandeelhouder werkzaam was voor de winkels. Hij zette zich met name in het duurzame handelsmerk Fishes, dat samen met de Kennemervis Groep wordt gedreven. Dat merk wordt voortgezet. Het bedrijf Fishes Holding dat boven de winkels hangt, houdt zijn 50% belang in het handelsmerk "Fishes Trademark" dat duurzame vis levert aan wederverkopers, zoals supermarkten en vishandels. Quote schrijft dat te verwachten valt dat de holding zijn aandeel verkoopt aan de Kennemervis Groep, dat onderdeel is van Bracamonte, het familiebedrijf van de familie Hoogwegt dat wordt geleid door ex-minister van Landbouw Cees Veerman.
Fotocredits: de winkel van Fishes in de Utrechtse Twijnstraat, vanmiddag, Foodlog
Het is teveel.een winkelconcept en wordt daarbij te weinig door publiek gedragen. Dat is wat je zag.
Het is moeilijk om je te onderscheiden van de speciaalzaken, die hard voor zichzelf werken en een goede naam hebben. Je kan daar met duurzaamheid niet genoeg tegenover zetten.
Duurzaamheid zal volgens mij langzaam geintegreerd worden in de speciaalzaken zelf, net zoals zeewier.
Visvangst wordt duurzamer door quota en milieuregels voor vismethoden. De viswinkels profiteren daar automathisch van. Het onderschijdend vermogen van Fishes wordt daardoor beperkt.
Er heeft zich onder visliefhebbers nooit een alternatief publiek ontwikkeld.
Natuurvoeding en vegetarische voeding heeft een heel lange ontwikkeling doorgemaakt. De Veg. slager profiteert daar nu van.