Cohort
Onderzoekers van de Ohio State University en de University of Texas deden een landelijke studie waarbij ze gegevens van 11.740 schoolkinderen gebruikten. De groep kinderen maakte deel uit van het ‘Early Childhood Longitudinal Study-Kindergarten Cohort’ en werd al vanaf de kleuterschool gevolgd. In de vijfde en achtste klas (vergelijkbaar met groep 7 en de 2e klas van de middelbare school in Nederland), bekeken de onderzoekers wat de leerlingen aten met hun cijfers voor lezen, wiskunde en exacte vakken.
Voor matige fastfoodies bleef wiskunde lastig
De onderzoekers ontdekten dat hoe vaker kinderen fastfood aten in de vijfde klas, hoe kleiner hun vooruitgang was in lezen, wiskunde en exacte wetenschappen. "Scholieren die 4 tot 7 keer per week fastfood aten, scoorden in de achtste klas zo’n 20 procent lager op alle tests in vergelijking met studenten die geen fastfood aten", aldus Kelly Purtell, hoofdauteur van het artikel dat verscheen in Clinical Pediatrics. De schoolkinderen die 1 tot 3 keer per week fastfood aten in de vijfde klas hadden zich, vergeleken met de niet-fastfood-eters, maar voor één vak minder verbeterd namelijk wiskunde.
Gecorrigeerde resultaten
De wetenschappers corrigeerden na hun onderzoek voor verschillende factoren die de gevonden effecten ook kunnen verklaren, zoals sociaaleconomische status, hoeveelheid tv-kijken en andere voeding die de scholieren aten. Bovendien namen de onderzoekers factoren in de vroege kindertijd mee door te kijken naar het verschil tussen twee testen. "We gingen zover we konden om andere factoren uit te sluiten." zegt Purtell. De conclusie bleef echter overeind.
Veel fastfood
Volgens de onderzoekers was de fastfoodconsumptie van de scholieren hoog. Van de groep deelnemende schoolkinderen at namelijk 29% geen fastfood in de week voor de test. 51% van de leerlingen at 1 tot 3 keer, 10% at 4 tot 6 keer en nog eens 10% at elke dag fastfood in die week. Een slechte zaak want fastfood bevat weinig voedingsstoffen en werkt overgewicht in de hand. Hoewel Purtell benadrukt dat de studie geen oorzakelijke verband tussen de consumptie van fastfood en een lagere leerprestatie kan aantonen, is het niet uitgesloten dat de gevolgen van een ongezond eetpatroon verder reiken dan onze buik alleen.
Fotocredits: ‘Taking a Test’, Renato Ganoza
Frank; Volgens mij zijn het totaal los staande begrippen.
Er zijn domme en slimme kinderen, ook verstandige en onverstandige kinderen, die kunnen uit verschillende sociale klasses komen en kunnen sportief zijn, of niet en zo zijn er nog een hoop andere verschillen. En dan heb je nog zoiets als nature en nurture. En daar loopt het uit elkaar. Qua nurture hebben de ouders invloed. Die invloeden kunnen langs de lijnen van de sociale klasses komen, maar dat hoeft helemaal niet.
Zo heb ik eens gehoord dat bij de dienstkeuring jongelui van de kweekschool altijd hoog scoorden en dat was nu juist een school waar vooral de slimme kinderen uit de midden en lagere klasses heen gingen. Kortom; er is hier erg weinig wetmatigheid.
God zij dank.