Drogisterijketen Etos heeft het online gezondheidsplatform Solvo overgekocht, schrijft het Financieele Dagblad. De keten hoopt zo klanten te bereiken die liever niet naar de winkel komen met hun ogenschijnlijk gênante klachten.

“Een slimme zet,” oordeelt de krant, “want de Nederlander is Europees kampioen ‘webdokteren’.” Maar liefst 72% van de Nederlanders zocht in 2018 naar gezondheidsinformatie op het internet, terwijl het EU-gemiddelde op 52% ligt.

Etos wil de websites als dokterdokter.nl en gezondheidsplein.nl gebruiken om eigen oplossingen aan te dragen in de vorm van producten, maar gebruikt ook de data als voorspeller van trends om het assortiment aan te vullen. Solvo-CEO Martine Rooth: “Als wij zien dat mensen massaal op hooikoortsklachten zoeken, kan Etos meteen antihistamine inslaan.”

Webdokters overschaduwen de echte dokters. Juist vanwege het vele ‘webdokteren’ zagen Tijs Sehmann en Lester du Perron zich genoodzaakt om een eigen platform te starten, vertellen zij in de Volkskrant. Zij scheiden op hun website Dokter Media de zin van de onzin.

Stehmann: “Wij kijken met een medische blik. Ons uitgangspunt is: stel dat jij de patiënt bent, wat heb jij dan aan het onderzoek waarover wordt geschreven? We leggen in begrijpelijke taal uit wat in de oorspronkelijke studie staat en wat patiënten kunnen verwachten. Hoewel we ons richten op patiënten, weten ook steeds meer artsen ons te vinden. Zij moeten vaak in de spreekkamer de vertaalslag maken van wat er in de media verschijnt.”
Bron: Het Financieele Dagblad - Etos koopt gezondheidsplatform om webdokterende Nederlander te bedienen