Sinds oktober van dit jaar is ractopamine opgenomen in de internationale Codex Alimentarius, wat betekent dat het in principe toegestaan is. De Europese Unie heeft hier grote bezwaren tegen naar voren gebracht maar 'verloor' de strijd met twee stemmen verschil. Vooral het feit dat er nog weinig tot geen inzicht is in de gevolgen voor de gezondheid weegt zwaar voor de EU.
Brazilië heeft dus nu de eerste stappen gezet in een aanpak die 'gescheiden stromen' mogelijk moet gaan maken. De ractopamine-vrije stroom zou dan wel eens die kunnen zijn waar Campofrio gebruik van gaat maken. In dat geval staat de weg voor een varken van ver open. Door zijn lagere kostprijs zal het de Europese varkensindustrie fors kunnen beconcurreren. Er hoeft niet eens soja meer voor te worden ingevoerd. Het met enige spot als 'sambavarken' betitelde dier heeft zelfs milieuvoordelen. Door niet het voer, maar het vlees te transporteren besparen we op emissies uit hoofde van vervoer. Bovendien blijft de mest van de dieren daar waar er grote behoefte aan is.
Fotocredits: sfmission.com
Stephan B. Reisig, die consument is niet argeloos, hij, zij, stemt rustig op partijen die de overproductie bevorderen en als direct gevolg daarvan de schaalvergroting onontkoombaar maken. Zo was ik afgelopen weekend in Noord-Duitsland weer getuige hoe dat proces zich in de realiteit volstrekt. Uit arren moede heeft men in een uiterste poging het overproductiesysteem in de benen te houden in EU verband de productgebonden subsidies veranderd in grondgebonden subsidies. Resultaat nog meer boeren zullen de pijp aan Maarten geven. Geen opvolgers, niet omdat het vak niet aantrekkelijk is maar omdat er haast geen duit te verdienen valt. Ook de echte boeren akkerbouw ambachtsman zit in die val. De zonen en en dochters prefereren daarom een gemakkelijker job. Jij en je kompanen zijn daar mede verantwoordelijk voor.
Gif, die M.M. soja gif, je bent volstrekt abuis, helemaal niet giftig, was het maar zo dan zou het nooit gebruikt worden. M. Monsanto springt in het gat van de schaalvergroting en daar ben je zelf mede schuldig aan. Meer biodiversiteit gewenst zoals Pollan in de andere lijn opmerkt, in de werkelijkheid gaat de trein echter de andere kant op en ook daar ben jij mede schuldig aan.