Wat voor inbraakalarms geldt, geldt ook voor waakhonden. Een goede waakhond is er één die aanslaat als er iets aan de hand is, en verder overwegend zijn bek houdt. Als er te veel zenuwenlijders komen die om de haverklap om niks aan het blaffen gaan, is dat buitengewoon vervelend voor de serieuze waakhonden, die dan ook niet meer serieus worden genomen. Daar moest ik aan denken toen Sargasso van de week gemaild werd door FoodWatch, een organisatie die zegt op te komen voor ‘het recht van consumenten op goed en veilig voedsel’ en die daarom misleiding van de kant van producenten aan de kaak wil stellen.
Ondertussen ben ik bloednerveus: morgen moet ik in debat met Foodwatch-man Bart van Opzeeland voor een zaaltje met levensmiddelen mensen. Mijn stelling daar staat al maand vast: 'Foodwatch misleidt de consument'.
We weten nu waarom de eindreactie van Kassa hier wat fel was: Actimel is de winnaar van het Gouden Windei.
Het persbericht zegt: In totaal is er 14.319 keer gestemd op vijf producten met misleidende marketing, waarvan 5.297 keer op Actimel van Danone. Actimel ontving een meerderheid van 37 procent van de stemmen, Knorr Vie 21 procent, Vitamin Water van Heineken 17 procent, Mona Yoki Drink Aardbei 14 procent en Active O2 10 procent.
Het echte schandaal zit in Vitamin Water, zgn. 'water' met een extra schep suiker dat wordt beloond met een 'gezonde keus' plakkertje van Ik Kies Bewust. Suiker is een probleem. Als Actimel niet baat, schaden doet het ook niet. Zo kunnen we ieder product dat met 'overpromising' verkocht wordt - het barst ervan - wel tot Windei verklaren. De wind blaast er zo doorheen.