“Duurzaam” is business. Maar is alle business nep dan? Nee, er zijn wel degelijk bedrijven die de wereld verbeteren zonder getetter over niks. In de winkels van Colruyt struikel je niet over het begrip duurzaamheid, zoals bij Albert Heijn die nu in Puur & Eerlijk gaat. Maar ze doen veel meer.
Elke klant kreeg deze week de folder over het energiebeleid van Colruyt in de bus. Folder is het woord niet. Het is een gedetailleerde verantwoording van 7 pagina’s over hoe Colruyt met energiebeleid omgaat. In 2011 wil Colruyt volledig onafhankelijk zijn en uitsluitend op een CO2-neutraal manier zijn energie opwekken.
Sinds 1991 werkt de Belgische super al aan dit beleid. Ver voor alle modes uit. Het zal als eerste de finish halen. Dit is niet onbelangrijk. Zodra Colruyt heeft laten zien dat het kan, zal het bedrijf aan de volgende stap kan beginnen. Het zal hetzelfde van zijn leveranciers eisen op basis van duurzame ‘lastenboeken’. Zo heten in België productspecificaties en eisen. Colruyt begint met het veranderen van zichzelf en daarna van zijn wereld aan toeleveranciers die alvast kunnen meekijken hoe het kan. Da's heel wat anders dan wat strooien met 'puur & eerlijk'. Supers die Albert Heijn straks na-neppen moeten misschien naar het Zuiden in plaats van naar Zaandam kijken.
WvdL: "Een gesloten vrieskist is minder aantrekkelijk voor het publiek, maar dat ondervang je door heel hard de milieukaart trekken."
Ik zie het precies andersom. :) Alle winkels moeten verplicht worden alle open vrieskisten en -vitrines te vervangen door gesloten exemplaren. Klanten wennen daar snel aan. En dan natuurlijk moeten die open winkeldeuren met buitenluchtverwarming ook als de wiedeweerga verdwijnen.