Dat blijkt uit het onderzoek dat het Nationaal Schoolontbijt heeft gehouden onder ruim 1700 leerkrachten, meldt Bakkerswereld.nl. Niet altijd (voldoende) ontbijten heeft volgens leerkrachten invloed op de concentratie. Van de leerlingen die niet altijd ontbijten heeft ruim de helft last van concentratieproblemen (55%).
Opmerken
Bijna de helft van de leerkrachten (45%) geeft te kennen dat de leerlingen zelf laten weten dat ze trek hebben. Ongeveer de helft (47%) maakt het op uit de indruk dat het tussendoortje in de ochtendpauze de eerste maaltijd is en 41% omdat de kinderen een futloze indruk maken.
Volgens leerkrachten zijn de ouders de belangrijkste reden dat kinderen niet ontbijten. Leerkrachten noemen desgevraagd tijdgebrek van de ouders als belangrijkste oorzaak van slecht ontbijtgedrag (64%). Ook ouders die niet zelf ontbijten (52%) en/of ouders met een ongeïnteresseerde houding (50%) zijn volgens de leerkrachten belangrijke redenen waarom kinderen niet altijd (voldoende) ontbijten.
bron: bakkerswereld met dank aan distrifood
@Wouter, als ze pas aan eten toekomen in de klas, maakt het niet uit welke les je geeft. Ze zijn er gewoon met de kop niet bij, want ze hebben honger of lekkere trek. ( let wel er is bij niveau 2 sprake van een spanningsboog van ca.10 minuten, in een les van 40 minuten!) Je staat er overigens verbaasd van wat jongelui op die leeftijd allemaal naar binnen werken op een dag. Je ziet ze constant kauwgom kauwen en met eten of cola in hun handjes.